Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
Risalah Sirrul Asral -31. Syeh Abdul Qadir Jailani
Zauk kerohanian, Bagaimanapun,
keseluruhannya berbeza, suasana yang dihasilkan oleh pengaliran tenaga
kerohanian yang melimpah ruah. Secara biasa, pengaruh luar – seperti
puisi yang indah yang dibaca, atau Quran dibaca dengan suara yang merdu,
atau keghairahan yang dicetuskan oleh upacara zikir sufi – boleh
mengakibatkan peningkatan kerohanian. Ini berlaku kerana pada ketika itu
penentangan lahiriah seseorang dihapuskan, kehendak dan kekuatan akal
untuk memilih diatasi. Bila kekuatan badan dan fikiran sudah dilemahkan
suasana zauk adalah semata-mata bersifat kerohanian. Meneruskan
perjalanan dengan pengalaman yang demikian sangat besar gunanya bagi
seseorang.
“Dan orang yang menjauhi berhala-hala daripada menyembahnya dan kembali kepada Allah adalah bagi mereka khabar yang menggirangkan. Oleh itu girangkanlah hamba-hamba-Ku. Yang mendengar perkataan lalu menurut yang sebaik-baiknya. Merekalah orang-orang yang dipimpin oleh Allah dan mereka itu ialah orang-orang yang mempunyai fikiran”. (Surah az-Zumar, ayat 17 & 18).
Nyanyian merdu burung-burung, keluhan
pencinta, adalah sebahagian daripada penyebab luar yang menggerakkan
tenaga kerohanian. Dalam suasana tenaga kerohanian yang demikian syaitan
dan ego tidak boleh campur tangan; iblis bertindak di dalam alam
kegelapan perbuatan-perbuatan yang muncul daripada ego diri dan tidak
boleh berbuat apa-apa di dalam alam kemurahan dan keampunan yang
bercahaya. Dalam alam kemurahan dan keampunan Allah, syaitan menjadi
cair laksana garam di dalam air, sama seperti ia hilang apabila dibaca:
“La haula wala quwwata illa billahil ‘aliyyil ‘azim” – Tiada daya dan upaya melainkan dengan Allah Yang Maha Tinggi, Maha Mulia.
“La haula wala quwwata illa billahil ‘aliyyil ‘azim” – Tiada daya dan upaya melainkan dengan Allah Yang Maha Tinggi, Maha Mulia.
Pengaruh-pengaruh yang merangsangkan
zauk kerohanian diterangkan oleh hadis, “Ayat-ayat Quran, puisi yang
berhikmah dan ajaib mengenai cinta dan bunyi serta suara kerinduan
menyalakan wajah roh”.
Zauk sebenar adalah hubungan cahaya dengan cahaya bila roh insan bertemu dengan cahaya Ilahi. Allah berfirman:
“Yang suci untuk yang suci pula”. (Surah an-Nuur, ayat 26).
Jika zauk datang dari rangsangan ego
dan syaitan tiada cahaya di sana. Di sana hanya ada kegelapan tanpa
cahaya, ragu-ragu, penafian dan kekeliruan. Kegelapan menjadi bapa
kepada kegelapan. Dalam bahagian roh dan jiwa, ego tidak ada bahagian.
Firman Tuhan:
“Yang tidak suci untuk yang tidak suci pula”. (Surah an-Nuur, ayat 26).
Penzahiran suasana zauk ada dua jenis:
penzahiran zauk lahiriah yang bergantung kepada kehendak diri sendiri
dan penzahiran zauk kerohanian yang di luar pilihan dan kehendak
seseorang. Dalam kes pertama yang nyata ialah disengajakan. Jika
seseorang menggeletar, bergoyang dan meraung walaupun bukan di bawah
pengaruh kesakitan atau gangguan dalam tubuh, ia tidak dianggap sah. Apa
yang sah ialah perubahan yang nyata pada keadaan lahiriah yang tidak
disengajakan dan disebabkan oleh keadaan batin seseorang.
Penzahiran yang tidak disengajakan
adalah akibat tenaga kerohanian yang tidak dapat dikawal oleh seseorang.
Rohnya yang di dalam zauk mengatasi pancaindera. Ia adalah umpama
keadaan meracau orang yang demam panas, agak tidak mungkin mencegah
orang yang demikian daripada terketar-ketar, bergoyang dan menjadi kaku
di dalam meracau itu kerana dia tidak ada kuasa terhadap penzahiran yang
keluar atau berlaku kepadanya itu. Begitu juga bila tenaga kerohanian
membesar sehingga mengalahkan kehendak, fikiran dan tubuh badan, zauk
yang lahir daripada yang demikian adalah benar, jujur dan bersifat
kerohanian.
Keadaan zauk kerohanian yang demikian, yang di masuki oleh
para sahabat akrab Allah di dalam melakukan pergerakan dan pusingan pada
upacara mereka, adalah cara untuk menimbulkan keghairahan dan dorongan
pada hati mereka. Ini adalah makanan bagi mereka yang mengasihi Allah;
ia memberikan tenaga di dalam perjalanan mereka yang sukar dalam mencari
yang hak. Nabi s.a.w bersabda, “Upacara keghairahan yang dilakukan
oleh para pencinta Allah, tarian dan nyanyian mereka, merupakan
kewajipan bagi sebahagian, dan bagi sebahagian yang lain adalah harus
sementara bagi yang lain pula adalah bidaah. Ia adalah kewajipan bagi
manusia yang sempurna, harus bagi kekasih Allah dan bagi yang lalai
adalah bidaah”. Dan, “Adalah sifat yang tidak sihat bagi orang
yang tidak merasa kelazatan berada bersama kekasih Allah: puisi orang
arif yang mereka nyanyikan, musim bunga, warna dan keharuman bunga,
burung dan nyanyiannya”.
Orang yang lalai, yang menganggapkan
mencari zauk kerohanian sebagai bidaah, orang yang tidak sihat sifatnya
yang tidak dapat menikmati kelazatan yang indah, adalah sakit dan tidak
ada penawar untuk penyakit ini. Mereka lebih rendah daripada burung dan
haiwan, lebih rendah daripada keldai, kerana haiwan juga menikmati
irama. Bila Nabi Daud a.s melagukan suaranya burung-burung terbang di
sekelilingnya untuk menikmati kemerduan suaranya. Nabi Daud a.s berkata,
“Orang yang tidak mengalami keghairahan tidak dapat merasai agamanya”.
Terdapat sepuluh suasana zauk.
Sebahagiannya ketara dan tanda-tandanya kelihatan kepada orang lain,
seperti kesedaran rohani dan berzikir mengingati Allah dan membaca Quran
dengan senyap. Menangis, merasai penyesalan yang mendalam, takutkan
azab Allah, kerinduan dan kesayuan, malu terhadap kelalaian diri;
apabila seseorang menjadi pucat atau mukanya berseri-seri kerana
keghairahan daripada suasana dalaman dan kejadian di sekelilingnya,
membara dengan kerinduan terhadap Allah – semua ini dan semua keganjilan
pada lahiriah dan rohaniah yang dihasilkan oleh perkara-perkara
tersebut adalah tanda-tanda zauk atau keghairahan.
Berasambung...........
Wallahu'alam
Barakallahu Fikum
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatu
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Tidak ada komentar:
Posting Komentar