Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
Meragui takdir daripada Allah swt
adalah berdosa dan boleh merosakkan keimanan seseorang dan seterusnya
boleh menjadi sesat yang nyata kerana ada kemungkinan sebahagian manusia
menyalahkan ketentuan takdir Tuhan, tambahan pula jika ada yang membaca
firman Tuhan di dalam surah An Nahl ayat 93, Firman Allah Subhanallahu :…
Maksudnya: Jika Allah berkehendak
tentulah Dia menjadikan kamu satu umat akan tetapi Dia akan sesatkan
siapa yang dikehendakiNya, dan Dia berikan petunjuk kepada siapa yang
Dia kehendaki, sesungguhnya kamu akan di Tanya apa yang kamu kerjakan.
(An Nahl 93) Ayat di atas menunjukkan kekuasaan Tuhan untuk menentukan
takdir seseorang tersebut sama ada Tuhan hendak sesatkan ataupun tidak,
sepintas lalu kelihatan berlaku buruk sangka terhadap Tuhan kerana
ketidak adilanNya terhadap konsef takdir Tuhan terhadap hambaNya, ada di
kalangan hambaNya yang merasa keciwa dengan ketentuan ini seolah-olah
ada pilih kasih diantara seorang hamba dengan hambaNya yang lain,
persoalannya adakah adil sifat kasih sayang Allah yang sedemikian rupa?
Bagaimana penilaian Allah terhadap sekalian hambaNya? semuanya ini wajib
di jawab mengikut ketentuan Tuhan di dalam banyak amaranNya di dalam Al
Quran, dan kepada orang-orang yang beriman sepatutnya mereka tidak
meragui akan keadilan Tuhan dan mereka perlu membaca diri sendiri
terlebih dahulu sama ada mereka sudah menepati hidup sebagai seorang
hamba kepada Tuhan atau hidup sebagai sekutu syaitan dan hawa nafsunya
yang jahat lagi syirik, cuba kita tinjau ayat-ayat ketentuan Tuhan
terhadap manusia sehingga menyamakan manusia seolah-olah
dikelasifikasikan sebagai haiwan dan syaitan sebag aimana firmanNya,
Maksudnya: Sesungguhnya sejahat-jahat binatang yang melata dis isi Allah ialah orang kafir kerana tidak mahu beriman. (Al Anfal 55) Ayat yang di atas ditujukan kepada orang-orang yang tidak mahu beriman kepada perkara keimanan, ini bererti hanya orang kafir yang tidak mahu beriman, jika mereka beriman tentulah mereka tidak dituduh sedemikian rupa dan tentulah mereka melaksanakan peraturan Tuhan dengan sewajarnya dan Allah juga berfirman di dalam Al Quran,
Maksudnya: Dan demikianlah Kami jadikan tiap-tiap Nabi itu musuh iaitu syaitan dari jenis manusia dan Jin, sebahagian mereka membisikkan kepada sebahagian yang lain perkataan yang menarik untuk menipu manusia, jika Tuhan menghendakki, nescaya mereka tidak mengerjakannya maka tinggalkanlah mereka dengan apa yang mereka ada-adakan (Al-An’am 112)
Maksudnya: Sesungguhnya sejahat-jahat binatang yang melata dis isi Allah ialah orang kafir kerana tidak mahu beriman. (Al Anfal 55) Ayat yang di atas ditujukan kepada orang-orang yang tidak mahu beriman kepada perkara keimanan, ini bererti hanya orang kafir yang tidak mahu beriman, jika mereka beriman tentulah mereka tidak dituduh sedemikian rupa dan tentulah mereka melaksanakan peraturan Tuhan dengan sewajarnya dan Allah juga berfirman di dalam Al Quran,
Maksudnya: Dan demikianlah Kami jadikan tiap-tiap Nabi itu musuh iaitu syaitan dari jenis manusia dan Jin, sebahagian mereka membisikkan kepada sebahagian yang lain perkataan yang menarik untuk menipu manusia, jika Tuhan menghendakki, nescaya mereka tidak mengerjakannya maka tinggalkanlah mereka dengan apa yang mereka ada-adakan (Al-An’am 112)
Firman Allah swt di atas jelas
menunjukkan bahawa Allah telah menjadikan syaitan jenis manusia dan
syaitan dari jenis keturunan Jin sebagai musuh kepada Nabi-nabi sebagai
ujian terhadap mereka dalam menjalankan Tugas amanah daripada Tuhan,
Nabi-nabi yang diperintahkan oleh Allah swt supaya menyampaikan cara
kehidupan yang telah di tetapkan oleh Allah dengan peraturanNya dan
mengikut kesesuaian asal anasir manusia itu ternyata mendapat tentangan
daripada kedua-dua jenis syaitan tersebut semata-mata kerana keangkuhan
dan ketakburan sikap mereka yang semula jadi daripada Allah sebagai
ujian kemantapan keimanan terhadap manusia yang beriman, dan di sinilah
rahsia kejadian setiap sesuatu alam itu wajib di ketahui oleh
orang-orang yang beriman dan Allah tidak menjadikan sesuatu jenis
makhluk itu dengan sia-sia melainkan ada hikmah yang tersirat yang perlu
di fahami oleh manusia,
Artinya manusia wajib memahami kerja mereka dan syaitan perlu memahami kerja mereka, namun apa yang dapat kita lihat ialah hanya syaitan sahaja yang patuh dengan kerja mereka sementara manusia tidakmemahami tugas mereka sebagai seorang manusia, sebab itulah rahsia dari Tuhan yang mengatakan jika Tuhan menghendaki nescaya mereka tidak mengerjakannya, ertinya kerja permusuhan syaitan itu adalah restu daripada Allah juga untuk menguji manusia sejauh mana manusia hidup secara manusia sebagaimana yang telah di sampaikan oleh Nabi-nabi, jika apa yang telah di sampaikan oleh Nabi-nabi itu tidak diikut atau di remeh temehkan atau di provokasikan maka izin Tuhan kepada syaitan untuk menyesatkan manusia adalah tinggi dan Tuhan pasti berkehendakkan atau mengizinkan kepada syaitan untuk menjadikan Nabi-nabi sebagai musuh,
Artinya manusia wajib memahami kerja mereka dan syaitan perlu memahami kerja mereka, namun apa yang dapat kita lihat ialah hanya syaitan sahaja yang patuh dengan kerja mereka sementara manusia tidakmemahami tugas mereka sebagai seorang manusia, sebab itulah rahsia dari Tuhan yang mengatakan jika Tuhan menghendaki nescaya mereka tidak mengerjakannya, ertinya kerja permusuhan syaitan itu adalah restu daripada Allah juga untuk menguji manusia sejauh mana manusia hidup secara manusia sebagaimana yang telah di sampaikan oleh Nabi-nabi, jika apa yang telah di sampaikan oleh Nabi-nabi itu tidak diikut atau di remeh temehkan atau di provokasikan maka izin Tuhan kepada syaitan untuk menyesatkan manusia adalah tinggi dan Tuhan pasti berkehendakkan atau mengizinkan kepada syaitan untuk menjadikan Nabi-nabi sebagai musuh,
sebab itulah juga Allah Subhanallahu menyatakan “Demikianlah Kami jadikan setiap Nabi
itu musuh” dan selepas Nabi-nabi pewaris Nabi-nabi pula, golongan
inilah pada peringkat awalnya menerima ujian yang awal daripada Allah,
dan tidak kurang daripada mereka itu (dari pewaris nabi) kecundang
kerana kepentingan jawatan dan kehidupan, cuba kita bayangkan apa akan
terjadi jika golongan yang bukan dari kalangan Nabi-nabi dan pewarisnya
yang diuji pada peringkat awal pengembangan agama daripada Allah
tersebut maka sudah tentu manusia semuanya akan menjadi syaitan, kerana
itulah manusia patut menghormati ulamak,
Jangan sampai ada manusia yang memandang bodoh dan jijik terhadap golongan ini kerana ketayap dan songkoknya yang lusuh, namun kerananyalah roh ajaran Nabi-nabi itu melindungi kamu dan di akhirat nanti kamu akan dapat melihatnya walaupun di dunia ini kamu mencemuhnya.
Jangan sampai ada manusia yang memandang bodoh dan jijik terhadap golongan ini kerana ketayap dan songkoknya yang lusuh, namun kerananyalah roh ajaran Nabi-nabi itu melindungi kamu dan di akhirat nanti kamu akan dapat melihatnya walaupun di dunia ini kamu mencemuhnya.
Berasambung...........
Wallahu'alam
Barakallahu Fikum
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatu
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Tidak ada komentar:
Posting Komentar