Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
Usul Diri -6AL QURAN DI DALAM DIRI MANUSIA
.
Di dalam Al Quran ada dua ayat yang
jelas menyebut bahawa Al Quran itu di turunkan oleh Allah di dalam diri
manusia dengan menggunakan istilah hati, ayat dari surah Al Baqar ah 97
menerangkan: “Sesiapa yang memusuhi Jibril maka sebabnya ialah kerana
Jibril menurunkan Al Quran di dalam hatimu dengan izin Tuhan …” Ayat
yang kedua adalah dari surah Al Qiyamah 17 yang bermaksud: !
Sesungguhnya Kamilah yang berku asa mengumpulkan Al Quran itu (di dalam
dadamu) dengan menetapkan bacaannya!!
Jika kita teliti ayat
Al Quran yang di atas maka terkenanglah kita kepada pelajaran yang telah
lalu (mengenal diri yang ke 50) yang menceritakan kesah Al Quran yang
terbentuk dari titik kepada huruf dan seterusnya kepada ayat yang
berjumlah 62 36 ayat Setelah kita memahami Al Quran tersebut dari titik
kepada huruf dan seterusnya menjadi ayat yang membawa maksud yang
berbagai-bagai sebagai panduan hidup manusia maka hari ini kita bawa
tuan dan puan kepada penumpuan Al Quran tersebut yang di masukkan oleh
Allah pula di dalam diri manusia Pelajaran ini tersangat jarang
diperkatakan oleh kebanyakan orang akan tetapi yang menyelidikinya tetap
akan mencari maksud sebenar ayat di atas kerana mafhum ayat tersebut
tersangat terang dan mudah untuk di fahami, yang menjadi persoalannya
sekarang ialah Al Quran yang macam mana ? atau berbentuk apa ?
Apa yang jelas ialah Al Quran itu
sudah berada di dalam dada manusia (Al Qiyamah 17) atau Al Quran itu
sudah berada di dalam hati manusia (Al Baqarah 97) keduadua ayat ini
sudah jelas mengatakan bahawa Al Quran itu sudah bertempat pada diri
manusia dan tidak boleh di pertikaikan lagi, cuma siapa Al Quran itu ?
Setiap apa yang di katakan Al Quran itu adalah qadim, ataupun qalam
qadim, ini bererti al Quran itu bersifat Qidam ?
Jika ia bersifat Qidam
maka ia bukanlah muhadas (yang baharu) sebab yang baharu itu adalah
makhluk yang di jadikan, dan yang di jadikan itu jika ia berbentuk Roh
maka jelaslah ia makhluk yang berdarjat ammar (urusan Tuhan) Pandangan
jumhur ulama mengatakan bahawa Al Quran itu adalah qadim iaitu awal
tiada permulaan ertinya qalam yang qadim yang menjadi hak Allah, jika ia
menjadi hak Allah maka dia tidak boleh bersifat Roh akan tetapi ia
adalah bersifat zat, jadi yang bersifat zat itulah yang di turunkan oleh
Allah di dalam dada atau hati manusia, siapa dia ? Adakah Al Quran yang
berbentuk Jirim ? atau Jisim ? atau Jauharul Fardhi ? atau Jauharul
Basits ? * *
Jirim : Setiap benda yang memenuhi ruang sama ada kecil
atau besar Jisim : Benda yang tersusun dari jauharul Fardhi yang dapat
di bahagi-bahagikan Jauhar: Gambaran kewujudan sesuatu benda yang tidak
dapat dipecah atau di pisahkan Jauhar Fardhi: Benda yang paling kecil
yang tidak dapat di bagi-bagikan Jauhar Basits: Benda yang terlalu seni
yang menjadi sumber melapangkan kehidupan Jika Al Quran itu berbentuk
yang beristilah di atas maka apakah dia sebenarnya yang di muatkan oleh
Allah di dalam hati manusia atau di dalam dada manusia ?
Manusia wajib
tahu sebab dia berada di dalam diri kita sendiri, dan menjadi pula
sebagai panduan hidup setiap manusia Jika ia sebagai panduan hidup
manusia maka dapatlah kita katakan bahawa dia itu menjadi panduan kepada
Roh, akal, nafsu dan tubuh badan manusia yang terdiri dari tulang,
daging, urat,darah, rambut, roma dan sebagainya, tanpanya semua yang ada
pada sebuah batang tubuh manusia menjadi tiada bererti sama sekali,
sebab itu ada di antara yang bijak pandai dalam ilmu balaghah, mantik
dan bayan menyatakan mencari sesuatu di dalam diri Apa yang sedang di
nantikan oleh semua manusia ialah untuk memahami bahawa Al Quran itu ada
di dalam hati manusia dan ada di dalam dada manusia sebagaimana yang di
terangkan pada pelajaran mengenal diri yang 51, mungkin ramai yang
merasakan pelik dan tidak menesabah bahawa Al Quran itu ada di dalam
diri manusia, walau apapun itulah yang di tentukan Allah dalam Al Qu
ran, cuma dalam berbentuk apa ?
Itulah yang hendak di ketahui oleh
kebanyakan orang, jika berbentuk Al Quran sebagaimana yang kita ketahui
(bentuk kitab yang ada hurup dan rupa) maka itu adalah mustahil kerana
tidak mungkin Al Quran berbentuk itu di muatkan di dalam satu jasad Al
Quran adalah panduan hidup dan mati manusia, panduan yang lain selain
daripadanya adalah tidak layak, Al Quran adalah kalam Tuhan, dia
bersifat Nur kepada sekalian alam ciptaan Tuhan , yang mengikutinya atau
menjadikannya panduan akan selamat dan yang mengingkarinya akan
memperolehi bala dan bakal akan menjadi bakaran api neraka, ertinya
kepada orang yang mempunyai akal akan melihatnya sebagai sesuatu yang
benar dan suci bersih dengan tiada keraguan terhadapnya, kerana itu
layaklah ia di namakan kalam yang kadim iaitu kalam Tuhan, Rasullullah
sendiri tidak akan bercakap melainkan percakapannya adalah Al Quran, ini
bererti cakap yang benar dan haq
Di dalam Quran juga ada ayat yang
menggelarkan Al Quran ini sebagai hablillah (tali Allah) iaitu tali yang
mengaitkan antara hamba dengan Tuhannya atau tali yang mengikat
perhubungan di antara Allah dan seorang hambaNya ( hamba dan Tuhan tidak
berc erai) jika tali ini tidak di pegang teguh maka akan bercerai
berailah manusia bersama Allah atau sesama manusia dalam erti jalinan
roh penghidupan yang berasaskan ukhwah mengikut fitrah Jauhar Basit (
iaitu benda yang tersangat seni yang bersih yang menjadi sumber
kelapangan kehidupan) ertinya yang berkait dengan nyawa atau tali nyawa
(Hablillah) yang berasal daripada Nurullah yang terpampang luas
Hablillah ini mengenal Tuhannya sejak dari alam Roh lagi dan dialah yang
mengakui bahawa Tuhan itu adalah Rabbi iaitu Tuhan yang menjadikannya,
kalamnya tidak pernah dusta sebagaimana Rasullullah bersabda tidak
mengikut perasaannya melainkan mengikut panduan Al Quran semata-mata,
ini bererti bahawa setiap manusia wajib percaya bahawa ilmu La haula
Wala itu wajib di fahami bahawa ia dikuasai oleh Quwwata illa billah dan
jika ilmu ini mahu di kaitkan dengan ayat Al Quran dari surah Al Maidah
ayat 15 pun elok juga namun perlu di tafsirkan kepada peristiwa
Rasullullah itu sebagai pembawa Nur kepada manusia yang bersamanya ada
Al Kitab Al Quran
Merujuk kepada Al Quran surah Al
Baqarah ayat 97 dan Al Qiyamah 17 yang bermaksud Allah dengan izinNya
memasukkan Al Quran kedalam hati manusia dan dada manusia maka kali ini
kita menyingkap suatu rahsia yang tidak pernah atau selalu di perkatakan
oleh kebanyakan para alim dalam keilmuan Al Quran ini kerana Al Quran
yang di maksudkan oleh Allah s.w.t ini bukanlah berbentuk kitab yang
berjilid dan naskah akan tetapi ia adalah berbentuk jauhar yang sukar
untuk di lihat dengan mata kasar akan tetapi ujud dengan fungsinya
sebagai IMAM atau pemimpin sebagaim ana yang di kehendaki oleh Allah
kepada setiap muslim menjawabnya ketika di soal oleh malaikat Mungkar
dan Nangkir di dalam kubur atau berbentuk Hablillah (tali Allah) Pada
pelajaran yang lepas juga kita telah terangkan tentang istilah
Jirim,Jisim,Jauhar Fardhi dan juga Jauhar Basit, ternyataAl Quran yang
di masukkan oleh Allah ke dalam hati manusia itu bukanlah berbentuk
Jirim,
Jisim atau Jauhar yang Fardhi kerana istilah tersebut adalah
berbentuk bentuk dalam istilah dan bendanya, oleh yang demikian maka
kita lebih cenderung menyatakan bahawa Al Quran tersebut adalah
berbentuk zat, kerana Basit itu adalah sebagahagian daripada zat yang di
ujudkan oleh Allah dan bertepatan dengan Asmak Allah yang maanawiyah di
samping ia adalah IMAM atau pemimpin sebagaimana jawapan yang tepat
kepada soalan Mungkar dan Nangkir,
\oleh kerana ia IMAM maka ia adalah
makhluk yang bertaraf zat Di alam Roh ketika mana Rohani itu di tanya
oleh Allah s.w.t (Bani Isroil ayat 85 dan 86) Maka yang menjawab soalan
tersebut ialah yang menjadi ketua atau IMAM kepada Roh, Akal dan Nafsu,
ia adalah Nur Muhammad atau Hakikatul Muhammadiyah atau di kenali
sebagai nyawa atau Nafsin kepada sumber segala kehidupan (Al Basit) Maka
dialah juga dikenali sebagai makhluk La akhluqu (zat yang tidak
menjadikan sesuatu) An Nahl ayat 17, apa yang jelas tentang Al Quran
yang di masukkan oleh Allah ke dalam diri manusia itu ialah Nur Muhammad
atau Hakikatul Muhammadiyah ataupun diri kebatinan manusia yang sebenar
ataupun dikenali sebagai diri sebenar diri yang tidak menanggung dosa,
ini jika kita faham tentang istilah Ruhul
Hayat ataupun Sir kepada Allah Mempelajari ilmu Sir ini perlu di cari
guru yang faham tentang ilmu yang khusus ini, di se babkan ia adalah
makhluk bertaraf zat yang tidak menjadikan sesuatu maka ia tidak
terkecuali dari beribadat kepada Allah s.w.t , kerana itu ia beribadat
dengan nama shuhud kepada Wahdah dan juga kasrah dan sir ini jugalah
yang di kenali sebagai Nafsahu kepada ayat mengenal diri dan Tuhan, dan
dia jugalah yang di kenali sebagai INSAN yang sempurna yang tidak ada
cacat dan celanya, untuk menyelami istilah yang lebih luas tentang ilmu
ini maka alif ba dan ta ilmu ini selalu dimulakan dengan istilah yang
bersangkut dengan nafas, nufus, Ampas dan Tanafas yang mejadi sumber
ilmunya kepada istilah Ujud, Ilmu, Nur dan Shuhud dan berkait rapat
pecahan ilmunya dengan Zat, Sifat, Asmak dan juga Af’al, ertinya ia
datang daripada istilah Asmak Allah
Berasambung...........
Wallahu'alam
Barakallahu Fikum
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatu
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Tidak ada komentar:
Posting Komentar