Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
Risalah Sirrul Asral -32. Syeh Abdul Qadir Jailani
23. PENGASINGAN DIRI DARI DUNIA DENGAN MEMASUKI KHALWAT DAN SULUK
.
Khalwat dan suluk harus dilihat secara
zahir dan batin. Khalwat zahir ialah apabila seseorang mengambil
keputusan untuk memisahkan dirinya daripada dunia, memencilkan dirinya
di dalam satu ruang yang terpisah daripada orang ramai supaya manusia
dan makhluk di dalam dunia selamat daripada kelakuan dan kewujudannya
yang tidak diingini.
Dia juga berharap agar dengan berbuat demikian
sumber kepada kewujudan yang tidak diingini, egonya dan hawa nafsu
badannya akan terpisah daripada bekalan hariannya dan terhenti juga
segala yang memuaskan dan mengenyangkannya. Seterusnya dia berharap
pengasingan itu akan mendidik egonya dan seleranya, memberi peluang
kepada perkembangan diri rohaninya.
Bila seseorang memutuskan demikian
niatnya mestilah ikhlas. Dalam satu segi dia seumpama meletakkan dirinya
di dalam kubur, dalam keadaan mati, mengharapkan semata-mata keredaan
Allah, berhasrat dalam hatinya melahirkan yang asli dan beriman, yang
boleh lahir daripada kewujudannya yang hina ini. Nabi s.a.w bersabda, “Yang beriman adalah yang orang lain selamat daripada tangan dan lidahnya”.
Dia mengikat lidahnya dari berkata yang sia-sia kerana Nabi s.a.w bersabda, “Keselamatan manusia datang dari lidah dan kebinasaannya juga dari lidah”.
Dia menutupkan matanya daripada yang diharamkan agar pandangannya yang
khianat dan menipu daya tidak jatuh ke atas apa yang dimiliki oleh orang
lain. Dia menutup telinganya dari mendengar pembohongan dan kejahatan,
dan mengikat kakinya, membelenggunya dari pergi kepada dosa.
Nabi s.a.w bersabda menceritakan setiap anggota badan boleh melakukan dosa sendirian, “Mata boleh berzina”.
Bila salah satu daripada pancaindera berdosa satu makhluk hitam yang
hodoh diciptakan daripadanya dan pada hari pembalasan ia menjadi saksi
terhadap dosa yang kamu lakukan. Kemudian ia dicampakkan ke dalam
neraka.
Tuhan memuji orang yang menghindarkan
dirinya daripada kesalahan kerana yang demikian merupakan penyesalan
yang sebenar, taubat yang kuat.
“Adapun orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya, dan menegah diri daripada hawa nafsunya, maka sesungguhnya syurga itu tempat kembalinya”. (Surah an-Naazi’aat, ayat 40 & 41).
Orang yang takutkan Tuhannya dan
bertaubat, mengeluarkan kewujudannya yang hina daripada yang beriman dan
mengeluarkan keburukannya daripada imannya, ditukarkan di dalam
khalwatnya, sehingga jadilah ia jejaka tampan. Kewujudan yang elok ini
menjadi khadam kepada penghuni syurga.
Mengasingkan diri adalah benteng
menghalang musuh bagi dosa diri sendiri dan kesalahan. Di dalamnya,
sendirian, seseorang terpelihara di dalam kesucian. Firman Allah:
“Barangsiapa percaya akan pertemuan Tuhannya hendaklah ia kerjakan
amal salih dan janganlah ia sekutukan seseorang jua dalam ibadat kepada
Tuhannya”. (Surah al-Kahfi, ayat 110).
Semua yang diceritakan hingga kini
adalah maksud bagi suasana khalwat zahir. Maksud khalwat batin pula
ialah mengeluarkan dari hati walaupun hanya memikirkan hal keduniaan,
kejahatan dan ego, meninggalkan makan, minum. Harta, keluarga, isteri,
anak-anak dan perhatian serta kasih sayang semuanya.
Berasambung...........
Wallahu'alam
Barakallahu Fikum
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatu
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Tidak ada komentar:
Posting Komentar