Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
Usul Diri -12MEMAHAMI FAEDAH SEMBAHYANG
1. Faedah sembahyang
ahli taqwa ini adalah untuk mencuci nafsu, kerana daripada nafsulah
perbuatan fasik dan mungkar itu terjadi. Kerana itu :
1. Sembahyang Subuh untuk mencuci nafsu Ammarah2. Sembahyang Zohor untuk mencuci nafsu Lawamah3. Sembahyang Asar untuk mencuci nafsu Sawiah4. Sembahyang Maghrib untuk mencuci nafsu Muthmainah5. Sembahyang Isya’ untuk menyempurnakan nafsu Takmaninah
2. Sembahyang itu adalah fardhu lagi
wajib, fardhu kerana sampai waktu hendaklah dilaksanakan tanpa qadha,
sampai masanya hendaklah dilaksanakan, melaksanakan sembahyang dengan
segala rukunnya adalah wajib kecuali uzur syarie.
3. Setiap orang bertaqwa hendaklah
juga bersembahyang daiem kerana sesiapa yang tidak sembahyang daiem ia
lebih hina daripada anjing dan babi dan pahalasembahyang daiem 150,000
setiap hari. Adapun rahsia rukun 13 sembahyang itu ialah:
1. Niat itu tubuh didalam dunia dan akhirat2. Qiam itu pelita didalam kubur3. Takbiratul Ihram itu meluaskan tempat didalam kubur4. Al-Fatihah itu pakaian didalam kubur5. Ruku’ itu permaidani didalam ku bur6. Iktidal itu memberatkan timbangan dari kesalahan ketika menghadap Tuhan7 . Sujud itu mempercepatkan apabila melalui titi Siratulmustaqim.8. Duduk dianta ra dua sujud itu payung di Padang Mahsyar9. Tahyat awal itu kenderaan di Padang Mahsyar10. Tahyat akhir itu menjawab pertanyaan Mungkar Nangkir11. Selawat it u bertemu dengan Nabi Muhammad saw12. Salam itu membuka pintu syurga13. Tertib itu menemukan Khalikul Alam di syurga Bererti setiap perbuatankita didalam sembahyang itu adalah dinilai oleh Allah swt dan ditentukan ganjarannya didunia dan akhirat, InsyaAllah.
4. Rahsia niat itu menjamin
seseorang itu berlaku ikhlas t erhadap Tuhan dan membolehkannya mendapat
ganjaran kepada 13 rukun sembahyang tanpa niat ia tiada mendapat
apa-apa faedah dan niat itu menunjukkan kesedaran seseorang itu sebagai
hamba kepada Tuhan kerana itu semasa menjelmanya niat tidak boleh:
3. Tabdal kepada hakikat dan hakikat itu pulang kepada ma’arifat.
- Hajis – ertinya tergerak hati kerana sesuatu faedah 2.
- Khatir – terlint as hati kepada tujuan yang berganda
- Waham – ertinya was-was lemah ilmu dan iman (tiga perkara diatas adalah kerja syaitan) Berniat wajib:
- Huzur – ertinya tetap Roh ertinya sebagai menunai janji (Alam Roh)
- Azam – cita-cita yang putus . Sedar tanggungjawab
- Duhul – ertinya sedia tiada halangan
- Kasad – ertinya hajat (menunaikan amanah) Adapun niat itu tiada berhuruf, tiada berupa dan tiad a bersuara. Ia merupakan kerja hati (Ruhul Yaqazah) dan niat itu meliputi kepada mesra seluruh badan diluar dan dalam. Didalam niat itu: Munajat empat perkara niat ini menjadi satu dan niat itu pulang
4. Meeraj Empat perkara niat ini menjadi satu dan niat itu pulang kepada hakikat dan hakikat itu pulang kepada maarifat. Ini bererti tatkala Takbiratul ihram itu nyawa mesrakan dengan jasad dan hancurkan jadi demikian, ertinya hapuskan dan lengkapkan perbuatan hamba itu didalam Af’al Allah, didalam Sifat Allah, karamkan Zat hamba kepada Zat Allah, maka yang tinggal ialah Zat Allah, Sifat Allah dan Af’al Allah. Kerana itu tiada Zat kita (Insan), sifat kita(Ruhul Yaqazah) dan Af’al kita (jasad), hapuskan niat itu kepadanya, pulangkan ke pada Adam yang sedia,barulah angkat takbir Allahu Akbar maksudnya yang maujud hanya kerja Allah tidak ada kita. Pada Allahu Akbar itu berlakulah tawakal, iaituserahkan kelakuan diri kepada kelakuan Allah (Af’al Allah). Berlaku Tabdal serah diri dan hapuskan kelakuan hamba kedalam keadaan hak Allah. Berlaku Meeraj yakni berpindah naik ketempat yang tinggi untuk mengembalikan amanah kepada yang tinggi untuk mengembalikan amanah kepada yang punya amanah. Berlaku munajat serahkan kepada hanya kerja Dia dinamakan Khas ul Khas dan kalam itu menjadi Mutakallimun.
5. Adapun kunci sembahyang itu
Takbiratul ihram, dan anak kunci sembahyang itu noktah ghaib La ta’ayun
dan noktah Insan Ta’ayun awal.
6. Sembahyang itu Salam Zaman. Semasa melakukan solat itu tidak boleh bid’ah, `Apat, syirik.
7. Didalam masa melakukan Takbiratul
ihram itu hendaklah ma’alom, iaitu masuk pintu Tauhid dan niat didalam
musyahadah Zat Allah, ertinya segala tubuh, anggota perasaan, fikirkan
bulat menjadi satu menghadap Tuhan.(kerja buat Zat dan Asmak) 8. Maka
usalli itu adalah Zat wajibul wujud yang menggerakkan amal daripada niat
sampai tertib mengikut susunan daripada awal dan akhir, daripada asal
dan usulnya.
1. Asal Allah d aripada Zat2. Usul Allah daripada Sifat3. Asal kita daripada Nyawa4. Usul kita adalah hati
9. Adapun maksud fardhu itu ialah
menentukan istana nyawa kita yang bernama Qolbun mukminin, tempat tilik
Allah akan perbuatan hambaNya yang berasaskan niat.
10. Adapun maksud raka’at itu ialah gerak, qiam, sujud, duduk diantara dua sujud danIktidal.
11. Adapun usalli itu dinamakan kebangkitan hati yang di sebut inbi’atul qolbi dan bukan hadiksunnafsi atau cerita hati.
Berasambung...........
Wallahu'alam
Wallahu'alam
Barakallahu Fikum
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatu
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Tidak ada komentar:
Posting Komentar