Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
Risalah Sirrul Asral -37. Syeh Abdul Qadir Jailani
Tetapi syaitan boleh mengaku menjadi
Allah dan menipu manusia, membawa mereka menjadi sesat. Ini hanya boleh
dilakukan dengan izin Allah. Allah mempunyai banyak sifat-sifat yang
kelihatan bertentangan satu sama lain. Misalnya sifat-Nya Yang Gagah dan
Keras kelihatan berlawanan dengan sifat-Nya Yang Indah dan
Lemah-lembut. Syaitan dilaknati hanya boleh berpura-pura mengambil watak
kemarahan dan keperkasaan kerana ia secara kejadian asalnya adalah
bentuk menyatakan kekerasan Allah. Allah memiliki kedua-dua sifat,
Pembimbing Mutlak kepada kebenaran dan juga Pembawa kepada kesesatan.
Syaitan tidak boleh menjelma dengan watak sifat yang mengandungi nilai
pembimbingan.
Jika syaitan berpura-pura menjelmakan sebarang sifat
Allah, ia lakukannya dengan kehendak dan izin Allah, bagi membimbing
orang yang beriman kepada kebaikan dengan menentang kejahatan,
membawanya kepada kebenaran dengan cara menentang kepalsuan. Dalam
kenyataannya syaitan tidak ada sebarang kuasa untuk merampas iman
daripada seseorang yang beriman; ia hanya boleh mengambilnya jika orang
yang beriman itu sendiri mencampakkan imannya.
Allah memerintahkan Nabi-Nya supaya:
“Katakanlah: ‘Inilah jalanku, yang aku dan orang-orang yang
mengikuti daku menyeru (manusia) kepada Allah dengan basirah (penyaksian
yang jelas). Maha Suci Allah! Dan bukanlah aku dari golongan
musyrikin”. (Surah Yusuf, ayat 108).
Dalam ayat ini ‘orang yang mengikuti
daku’ adalah manusia sempurna, guru kerohanian yang sebenar yang akan
datang selepas Nabi Muhamamd s.a.w, yang akan mewarisi ilmu batin
baginda dan kebijaksanaan baginda dan yang akan berada hampir dengan
Allah. Manusia yang demikian digambarkan sebagai ‘pelindung dan
pembimbing sebenar’. (Surah al-Kahfi, ayat 17).
Ada dua jenis mimpi; subjektif (memberi
pandangan atau perasaan sendiri) dan objektif (bermatlamat),
masing-masing dibahagi kepada dua jenis. Jenis pertama mimpi subjektif
ialah bayangan atau gambaran suasana kerohanian yang tinggi dan hasil
daripada keharmonian, dan kelihatan dalam gambar seperti matahari,
bulan, bintang, pemandangan padang pasir putih bermandikan cahaya, taman
syurga, mahligai, roh yang cantik dalam bentuk malaikat dan lain-lain.
Ini semua adalah sifat-sifat hati yang murni.
Jenis kedua mimpi
subjektif mengandungi gambaran yang berkaitan dengan suasana seseorang
yang bebas daripada keresahan, yang mengenal diri dan menemui
ketenteraman fikirannya. Gambaran-gambaran ini adalah kelazatan yang dia
akan temui dalam syurga, bau-bauan dan suara di dalam syurga. Dia akan
bermimpikan beberapa jenis haiwan dan burung yang menyerupai yang paling
cantik yang jenisnya ada dalam dunia.
Haiwan yang dilihat di dalam
mimpi itu adalah haiwan syurga. Misalnya, unta adalah haiwan syurga.
Kuda dihantar sebagai haiwan yang membawa tentera suci di dalam
peperangan menentang orang-orang kafir di sekelilingnya dan di dalamnya.
Lembu jantan kepada Nabi Adam a.s bagi menenggala tanah untuk ditanam
gandum. Kambing biri-biri datangnya dari madu syurga, unta diciptakan
dari cahaya syurga, kuda daripada selasih manis di dalam syurga,
biri-biri daripada kunyit syurga.
Baghal menggambarkan suasana terendah
seseorang yang menemui hati dan fikiran yang tenang. Bila dia mimpikan
baghal itu tandanya dia cuai dan malas di dalam melakukan ibadat sebab
hawa nafsu badannya menahan, dan usaha kerohaniannya tidak memberi
hasil. Kemudian dia harus bertaubat dan teruskan melakukan kebajikan
supaya dia akan mendapat hasil.
Keldai diciptakan dari batu syurga dan
diberikan untuk berkhidmat kepada Nabi Adam a.s dan keturunannya. Keldai
adalah lambang jasad dan keperluan kebendaannya, ego dan pentingkan
diri sendiri. Jasad adalah haiwan yang membawa beban, membawa roh. Jika
seseorang menjadi hamba kepada jasad dia adalah umpama orang yang
memikul keldai di atas bahunya, tetapi manusia sebenar menunggangi
keldai jasad kebendaannya. Jadi, keldai melambangkan cara atau alat dia
mengarahkan urusan akhiratnya di dalam dunia ini.
Berkata-kata dengan jejaka tampan
dengan wajah yang berseri-seri adalah tanda kenyataan Ilahi sampai
kepada seseorang itu kerana mereka yang sudah memperolehi makrifat
kepada kenyataan Ilahi di dalam syurga akan muncul di dalam rupa yang
cantik. Nabi s.a.w menggambarkan orang demikian sebagai berkeadaan
serba-kena, serba-elok, lemah lembut dan mempunyai mata kehitaman yang
indah. Baginda bahkan mengatakan, “Aku lihat Tuhanku dalam rupa jejaka
tampan”. Kerana Allah tidak menyerupai sesuatu, hadis ini dimengertikan
sebagai kenyataan sifat-sifat Allah Yang Maha Indah digambarkan di dalam
cermin roh yang suci.
Gambaran ini dinamakan bayi bagi hati. Rupa
kebendaan, badan, adalah cermin kepada kebijaksanaan ketuhanan yang
mengajarkan dan membentuk kita. Gambaran ini juga adalah perhubungan di
antara hamba dengan Tuhan. Saidina Ali r.a berkata, “Jika aku tidak
dibentuk oleh Tuhanku aku tidak akan mengenal-Nya”.
Bagi pembentukan kerohanian, seseorang
itu memerlukan petunjuk, bimbingan dan teladan daripada pembimbing yang
masih hidup.
Guru-guru yang menjadi pembimbing adalah nab-nabi dan
orang-orang yang hampir dengan Allah yang mewarisi kebijaksanaan
nabi-nabi. Melalui pengajaran mereka hati dan diri seseorang diterangi
cahaya, menerangi perjalanan mereka. Murid menemui roh yang diilhamkan
di dalam dirinya melalui mereka yang menjadi guru kerohanian tersebut.
“Dia jualah yang tinggi darjat-Nya, yang memiliki arasy. Dia
kirimkan roh (dari perintah-Nya) kepada sesiapa yang Dia kehendaki dari
hamba-hamba-Nya buat Dia ancam dengan hari pertemuan”. (Surah Mukmin, ayat 15).
Untuk keselamatan hati kamu mestilah mendapatkan guru yang mengilhamkan kamu dengan roh itu.
Berasambung...........
Wallahu'alam
Barakallahu Fikum
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatu
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Tidak ada komentar:
Posting Komentar