Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
Risalah Sirrul Asral -38. Syeh Abdul Qadir Jailani
Imam al-Ghazali berkata, “Tidak menjadi
kesalahan bagi seseorang melihat Allah dalam mimpinya sebagai gambaran
yang indah. Gambaran itu adalah symbol menurut peringkat kerohanian
seseorang. Apa yang dilihat tentu sekali bukan Zat Yang Maha Suci yang
tidak serupa dengan sesuatu.
Begitu juga Nabi s.a.w tidak dapat dilihat
dalam rupa baginda yang asli, kecuali mereka yang menjadi waris kepada
hikmah kebijaksanaan baginda, ilmu dan amalan baginda, dan yang
mengikuti baginda secara keseluruhan. Yang lain, bila mereka mimpikan
Rasulullah s.a.w, mimpikan simbol menurut kemampuan dan suasana mereka,
tetapi mereka tidak sebenarnya melihat baginda”.
Kata qil (kata orang bijak pandai),
“Dibolehkan melihat Allah di dalam mimpi sebagai cahaya atau rupa
manusia”. Dia menyatakan Diri-Nya dalam bentuk sifat-sifat-Nya. Kepada
Nabi Musa a.s Dia kelihatan sebagai api pada pokok jujube yang terbakar.
Itu adalah penzahiran tentang Kalam Suci yang Nabi Musa a.s dengan
sebagai Belukar Terbakar, mengatakan,“Wahai Musa, apakah di tangan kamu?’ (Surah Ta Ha, ayat 15).
Apa yang kelihatan kepada Musa a.s
sebagai api adalah cahaya Ilahi. Dia melihatnya sebagai api menurut
peringkat dan hasratnya, kerana dia sedang mencari api. Bagi manusia,
peringkat kewujudan terendah pada dirinya ialah tumbuh-tumbuhan,
kemudian haiwan. Apakah yang ganjil jika manusia yang telah menyucikan
dirinya daripada tahap-tahap rendah itu sehingga menjadi manusia
sempurna, melihat kenyataan Tuhan dizahirkan sebagai Belukar Terbakar.
Bagi manusia sempurna yang lain Allah menzahirkan Kalam-Nya sebagai
perkataan mereka sendiri, keluar daripada mulut mereka. Bayazid
al-Bustami berkata, “Zatku adalah Yang Maha Mulia. Betapa besarnya
kemuliaan daku”. Kalam Suci keluar daripada mulut Junaid al-Baghdadi,
“Tiada yang lain kecuali Allah di dalam jubahku”. Terdapat rahsia-rahsia
besar di dalam peringkat seperti ini yang dicapai oleh manusia
sempurna. Terlalu sukar untuk menerangkannya dan terlalu panjang untuk
menghuraikannya. Ia hanya berkaitan dengan mereka yang menghabiskan
hayatnya mengejar ilmu batin.
Untuk menjadi penerima penzahiran Ilahi
dan untuk berhubung dengan roh Nabi s.a.w, seseorang mesti diajar dan
dididik dan dibawa ke peringkat kerohanian tersebut. Orang yang baharu
memasuki perjalanan kerohanian tidak boleh berharap dapat berhubung
dengan Allah dan Rasul-Nya. Di antara guru yang suci yang hampir dengan
Allah dan Rasul-Nya ada hubungan yang mengatasi zahiriah. Jika Nabi
s.a.w masih hidup seseorang boleh mengambil ilmu secara langsung
daripada baginda dan tidak perlulah kepada perantaraan.
Tetapi oleh
kerana baginda sudah wafat dan berpindah kepada alam baqa, baginda
berpisah dengan keadaan keduniaan dan kebendaan. Jadi, seseorang tidak
dapat berhubung secara langsung dengan baginda. Hal yang sama juga
terjadi pada guru yang benar. Bila mereka meninggal dunia orang ramai
tidak boleh lagi belajar dengan mereka.
Kamu akan faham jika kamu mempunyai
pengertian yang mendalam, jika kamu mencari bukan untuk menjadi luar
biasa. Mencari untuk memperolehi kefahaman ini dengan renungan mendalam,
agar kamu melepasi kegelapan ego diri kamu dengan cahaya yang
dinyalakan. Kamu perlu cahaya untuk melihat, untuk mengerti. Kamu tidak
boleh melihat di dalam kegelapan. Cahaya itu hanya jatuh pada tempat
yang sesuai, yang teratur dan suci, tempat yang mulia.
Orang yang
baharu, dengan dirinya sendiri, tidak dapat meletakkan dirinya dalam
kesesuaian dan sebab itu memerlukan guru.
Guru yang masih hidup mestilah ada
hubungan dengan Nabi s.a.w – iaitu jika dia benar-benar pewaris suasana
Nabi s.a.w. Dalam perjalanannya dia menerima bimbingan daripada Nabi
s.a.w dan diajarkan untuk menjadi hamba Allah yang sabar. Dengan bantuan
ini dia menjadi alat bagi penerusan jalan batin. Selebihnya adalah
rahsia. Hanya orang yang layak mengalaminya akan mengalaminya.
“Bagi Allah jualah kemuliaan dan bagi Rasul-Nya dan bagi orang mukmin”. (Surah Munafiquun, ayat 8).
Suasana yang mulia ini adalah rahsia.
Latihan kerohanian bukanlah perkara
mudah. Roh kebendaan berada di dalam tubuh dan dilatih dengannya. Tempat
roh kerohanian di dalam hati. Tempat roh sultan adalah pusat hati.
Tempat roh kudus (roh suci) adalah rahsia. Rahsia itu adalah jalan yang
menghubungkan yang hak dengan orang yang beriman. Ia adalah juru bahasa,
menterjemahkan yang hak kepada si pencari, kerana rahsia itu kepunyaan
Allah, adalah hampir dengan-Nya dan amanah-Nya.
Ada juga mimpi akibat kelakuan buruk.
Ia menunjukkan sifat-sifat ego yang menguasai atau kesedaran terhadap
kesalahan tetapi dia tidak mampu menghentikannya.
Malah dalam suasana yang lebih baik
bila seseorang diingatkan oleh Allah tentang kesalahan dan dosanya dia
mimpikan haiwan liar seperti harimau dan singa, serigala dan beruang,
anjing dan babi jantan, dan haiwan-haiwan kecil – musang, arnab, kucing
ular, kala jengking dan haiwan yang memakan daging dan juga haiwan
berbisa, haiwan yang merosakkan.,
Untuk menyatakan sebahagian kecil
kejahatan yang ditunjukkan oleh gambaran-gambaran itu: Harimau adalah
simbol; ujub dan besar diri serta takabur yang sampai kepada peringkat
angkuh dengan Allah:
“Orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan tidak mahu terima
dia, maka tidak akan dibuka pintu-pintu langit dan tidak akan mereka
masuk syurga sehingga unta boleh masuk ke lubang jarum”. (Surah al-A’raaf, ayat 40).
Hukuman yang sama juga bagi mereka yang angkuh dengan sesama manusia.
Serigala adalah simbol kasihkan diri
yang melampau dan inginkan pujian. Beruang melambangkan kemarahan dan
keberangan dan kezaliman ke atas orang yang dia kuasai. Serigala
melambangkan kerakusan tanpa memperdulikan haram dan halal, bersih atau
kotor.
Anjing melambangkan kasihkan dunia dan huru harinya. Babi
melambangkan kedinginan, cita-cita tinggi, berendam dan hawa nafsu yang
kuat. Musang menunjukkan penipuan, pembohongan, menipu dalam urusan
dunia. Arnab menunjukkan kelakuan yang sama, kecuali dilakukan secara
tidak sedar dan dalam kelalaian. Harimau bintang – usaha yang digunakan
tanpa pertimbangan dan menyakitkan hati, juga ingin menjadi terkenal.
Kucing – kebakhilan dan memutar belit. Ular – berbohong, mengata-ngata,
membuat tuduhan palsu dan menyakitkan orang lain dengan perkataannya.
Kala jengking – kritik yang tidak sihat, mempersendakan orang dan tidak
menerima mereka. Tebuan – bahasa kesat yang menyakitkan hati orang.
Jika seseorang bermimpi berlawan dengan
salah satu daripada haiwan tersebut tetapi tidak dapat mengalahkannya
dia perlu memperkuatkan lagi usaha, ibadat dan ingatan secara sedar,
sehingga sekali pukul binatang itu dapat dihapuskan. Jika bermimpi
membunuh binatang itu bermakna dia telah berhenti melakukan kesalahan
dan menyakitkan hati orang lain. Allah berfirman:
“Dia akan hapuskan daripada mereka kejahatan dan Dia akan perbaiki keadaan mereka”. (Surah Muhammad, ayat 2).
“Dia akan hapuskan daripada mereka kejahatan dan Dia akan perbaiki keadaan mereka”. (Surah Muhammad, ayat 2).
Jika dia bermimpi salah satu daripada
binatang itu berubah menjadi manusia itu tandanya suasananya yang salah
dahulu telah diperbetulkannya dan taubatnya diterima, kerana tanda
sebenar taubat diterima ialah ketidak-upayaan melakukan kesalahan yang
sama.
“Kecuali orang yang bertaubat dan beriman dan mengerjakan akal
salih, maka mereka itu Allah tukarkan kejahatan mereka dengan
kebaikan…” (Surah al-Furqaan, ayat 70).
Bila seseorang diselamatkan daripada
kejahatan dan kesalahan dia mesti menjaganya sungguh-sungguh, jangan
berasa sudah selamat, kerana hawa nafsu dan ego mendapat kembali
kekuatannya melalui ingatan yang sedikit terhadap keingkaran, bangkangan
dan kejahatan, dan membawa seseorang kembali kepada cara lama.
Suasana
roh yang sejahtera dengan mudah akan hilang. Tujuan Allah memerintahkan
hamba-hamba-Nya menahan diri daripada yang haram adalah mengwujudkan
amaran yang berterusan untuk menjaga seseorang agar sentiasa berwaspada.
Ego jahat yang memerintah kadang-kadang
kelihatan dalam mimpi sebagai orang kafir; diri yang mengkritik diri
sendiri boleh kelihatan sebagai orang Yahudi; diri yang berperangsang
kadang-kadang kelihatan sebagai orang Kristian.
Berasambung...........
Wallahu'alam
Barakallahu Fikum
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatu
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Tidak ada komentar:
Posting Komentar