Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
Risalah Sirrul Asral -21. Syeh Abdul Qadir Jailani
Namun, mereka yang mencari dan
terikat dengan ganjaran Allah, walaupun syurga, tidak dapat melihat
hakikat sebenar dalam diri mereka dan dalam benda-benda di sekeliling
mereka. Mereka yang arif, yang mencari hakikat, mereka yang mencapai
suasana sebenar sufi, suasana keinginan menyeluruh – tidak inginkan
sesuatu apa pun kecuali Allah, berhajat kepada Allah sahaja –
meninggalkan segala-galanya dan tidak mencari apa-apa kecuali yang hak.
Mereka temui apa yang mereka cari dan masuk ke dalam alam yang hak, dan
kehampiran dengan Allah, dan hidup semata-mata kerana Zat Allah, tidak
kerana yang lain.
Ini sesuai dengan perintah
Allah, “Carilah keselamatan dengan Allah” dan ikut nasihat Nabi
s.a.w, “Kedua-dua dunia dan akhirat terlarang bagi orang yang mencintai
Allah”. Nabi s.a.w tidak memaksudkan kedua-dua dunia dan akhirat
dihukumkan haram. Apa yang baginda maksudkan ialah orang yang
berkehendak menemui Allah menyekat keinginan hawa nafsunya, egonya,
kasih sayang dan cita-citanya kepada dunia dan akhirat.
Pencari yang hak memberi alasan:
Dunia ini adalah ciptaan dan kita juga ciptaan. Semua yang dicipta
berhajat kepada Pencipta. Bagaimana mungkin yang berhajat meminta kepada
yang berhajat juga. Apa lagi jalan bagi yang diciptakan kecuali mencari
Pencipta.
Allah berfirman melalui Rasul-Nya, “Kecintaan-Ku, Wujud-Ku, adalah kecintaan mereka kepada-Ku”.
Nabi s.a.w bersabda, “Keadaanku
yang sangat berhajat, kemiskinanku, adalah kemegahanku”. Keadaan yang
sangat berhajat dan kecintaan kepada Allah menjadi asas kepada pencarian
sufi.
Keadaan kemiskinan yang menjadi kebanggaan Nabi s.a.w bukanlah
kekurangan sesuatu berbentuk keduniaan atau kebendaan. Ia adalah
pelepasan segala-galanya kecuali keinginan kepada Zat Allah. Ia adalah
segala sesuatu- bukan sahaja yang di dalam dunia ini, malah yang
dijanjikan di akhirat juga – dan lantaran itu suasana berhajat
sepenuhnya untuk dipersembahkan kepada Allah.
Inilah keadaan yang membawa
seseorang kepada kekosongan atau ketiadaan diri, lenyap di dalam zat
Allah. Ia adalah mengosongkan diri seseorang daripada apa sahaja kecuali
cinta Allah. Kemudian hati menjadi bernilai atau layak untuk menerima
janji Allah, “Aku tidak dapat ditanggung oleh langit dan bumi tetapi
layak ditanggung oleh hati hamba-hamba-Ku yang beriman”.
Hamba yang beriman adalah yang
melepaskan apa sahaja kecuali Yang Esa dari hatinya. Bila hati sudah
disucikan, Allah melapangkannya dan memuatkan Diri-Nya ke dalamnya.
Bayazid Bustami menggambarkan keluasan hatinya dengan katanya, “Jika
segala yang maujud di dalam dan di sekeliling arasy, keluasan semua
ciptaan Allah, diletakkan di penjuru hati manusia sempurna dia tidak
akan merasai beratnya”.
Begitulah keadaan kekasih Allah.
Kasihilah mereka dan sentiasalah bersama mereka kerana yang mencintai
akan bersama-sama yang dicintai pada hari akhirat nanti. Tanda kecintaan
itu ialah mencari kehadiran bersama-sama mereka, berkehendak mendengar
perkataan mereka, dan dengan pandangan serta perkataan mereka, dapat
merasakan kerinduan terhadap Allah Yang Maha Tinggi.
Allah berfirman melalui
Nabi-Nya, “Aku merasai kerinduan para hamba-Ku yang beriman, yang
baik-baik, hamba yang sejati, terhadap Diri-Ku dan Aku juga merindui
mereka”.
Kekasih Allah kelihatan berbeza
daripada orang lain, kelakuan dan tindakan mereka juga berbeza. Pada
peringkat permulaan, ketika masih baharu, tindakan mereka kelihatan
seimbang antara baik dengan buruk. Bila mereka maju lagi dan sampai
kepada peringkat pertengahan, perbuatan mereka penuh dengan manfaat.
Dalam semua hal kebaikan yang keluar melalui mereka bukan sahaja dalam
ketaatan mereka mematuhi perintah Allah dan peraturan agama, tetapi juga
dalam perbuatan yang mengandungi puncak kebahagiaan dan bersinar dengan
cahaya kepada maksud bagi yang zahir.
Berasambung...........
Wallahu'alam
Barakallahu Fikum
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatu
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
- lihat sebelumnya
- Risalah Sirrul Asral -7. Syeh Abdul Qadir Jailani
- Risalah Sirrul Asral -8. Syeh Abdul Qadir Jailani
- Risalah Sirrul Asral -9. Syeh Abdul Qadir Jailani
- Risalah Sirrul Asral -10. Syeh Abdul Qadir Jailani...
- Risalah Sirrul Asral -11. Syeh Abdul Qadir Jailani...
- Risalah Sirrul Asral -12. Syeh Abdul Qadir Jailani...
- Risalah Sirrul Asral -13. Syeh Abdul Qadir Jailani...
- Risalah Sirrul Asral -14. Syeh Abdul Qadir Jailani...
- Risalah Sirrul Asral -15. Syeh Abdul Qadir Jailani...
- Risalah Sirrul Asral -16. Syeh Abdul Qadir Jailani...
- Risalah Sirrul Asral -17. Syeh Abdul Qadir Jailani...
- Risalah Sirrul Asral -16. Syeh Abdul Qadir Jailani...
- Risalah Sirrul Asral -17. Syeh Abdul Qadir Jailani...
- Risalah Sirrul Asral -18. Syeh Abdul Qadir Jailani...
Tidak ada komentar:
Posting Komentar