Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
Usul Diri -9APAKAH MAKSUD ADAM ?
.
Adam bermaksud Allah dan manusia
tidak bercerai (Allah dan Muhammad tidak bercerai) Allah ada zahir dan
ada pula batiNya, sebab itu Al Quran menerangkan Huwal Awwalu, Wal
Akhiru, Wazzohiru dan Wal Batinu sementara manusia ada juga zahir dan
batinnya akan tetapi zahir Batin Allah tidak sama dengan zahir dan batin
manusia, sebab itu di katakan bahawa zahir manusia adalah jasmani dan
batin manusia ialah Rohani, Rohani memiliki kuasa Roh ertinya kudrat,
Rohani memiliki kuasa berkehendak ertinya Iradat, Rohani memiliki daya
fikir ertinya ia memiliki kuasa ilmu (akal) dan Rohani memiliki kuasa
hidup ertinya sifat hayat, adapun sifat Roh, Akal dan Nafsu ini adalah
bertaraf Rohanian sementara sifat hayat ini bertaraf berkeadaan zat yang
bertaraf man Rohani ataupun kerohanian sama ada ia bertaraf zat ataupun
Rohanian ia tetap man yang di jadikan ertinya mereka bukannya Tuhan
ataupun sebahagian daripada Tuhan atau penjelmaan daripada Tuhan, mereka
inilah letaknya rahsia beserta dengan Tuhan, ertinya di mana juga kita
berada maka di situlah ada Tuhan, dan kita hendaklah ingat kita dengan
Tuhan bukan bermaksud bersekutu !
Tuhan dengan Rohani tidak bercerai,
ini bererti jika asal kejadian ADAM pada awal Allah hendak
menyempurnakan kejadiannya maka Allah tiupkan Rohani yang beserta dengan
Tuhan itu kedalam jasad Adam maka Adampun menjadilah sebagai seorang
manusia, lepas itu barulah Allah suruh malaikat sujud pada ADAM, mengapa
Allah suruh malaikat sujud pada ADAM ? Kerana beserta ADAM ialah Allah
ertinya Ke Esaan Allah maka itulah rahsia di antara sifat QAHAR DAN
SIFAT KAMAL di dalam ilmu akidah sifat 20 Maksud Qalbun dan Qalbi Dalam
islam selalu Tok Imam membacakan do’a dengan menyentuh perkataan Qalbun
dan juga Qalbi, ada di antara orang islam mentafsirkan Qalbun dan Qalbi
ini dengan istilah hati ini kerana do’a tersebut berbunyi !!Allahummas
sawaba qalbun Qalbi bi nuurikal ‘azim abadan abada birahmatika ya Ar
hamarrahimin !!t (Wahai Tuhanku berikanlah qalbun dan qalbiku sentiasa
bercahaya dengan kekal buat selama-lamanya) demikian lebih kurang maksud
do’a tersebut, iaitu manusia mengharapkan qalbun dan qalbi itu sentiasa
bercahaya, ertinya dua hatinya bercahaya, walaupun setiap manusia hanya
ada satu hati
Dalam ilmu kerohanian Qalbun dan Qalbi itu bermaksud dua
mata hati bukannya dua hati, Allah s.w.t menjadi manusia ini terdiri
dari dua unsur iaitu unsur Jasmani dan Unsur Rohani, unsur Jasmani di
cipta oleh Allah mengikut fitra hnya dari sumber tanah di Syurga Khuldi
iaitu penciptaan ADAM, sementara unsur Rohani dijadikan oleh Allah
daripadaNya disuatu alam, iaitu alam Ulwi sebelum Allah jadikan
makhluk-makhluknya yang lain, ini bererti manusia batinlah yang Allah
ciptakan terlebih dahulu Mengikut ilmu kerohanian juga bahawa manusia
jasmani Allah kurniakan dua biji mata iaitu mata yang kita dapat lihat
dan yang kita semua maklum, mata ini dapat melihat alam yang nyata
sahaja, dia tidak boleh melihat alam yang ghaib, sementara Rohani juga
Allah kurniakan dengan dua biji mata iaitu Qalbun dan juga Qalbi, dua
mata inilah yang menjadi focus kita sekarang yang tidak ramai orang yang
memahaminya kerana ia berada pada Roh, bukan pada Akal dan juga nafsu
iaitu komponen Ruhul Yaqazah Adapun Qalbun ini ialah mata hati yang
memandang dunia dan seluruh isinya serta memandang kepada Allah,
maks
udnya mata yang wajib baginya mengenal dunia tempat mereka berlakon
(beribadat) selaku khalifah di bumi sementara ta’arif yang lain ialah
memandang kepada Allah iaitu mengenal ZatNya, AsmakNya SifatNya dan juga
Af’alNya, dengan lain perkataan ialah mengenal Tuhannya, itulah tugas
mata hati ini, ini bererti jika seseora ng tidak mengenal pentas mereka
beribadat sebagai khalifah dan juga mengenal TuhanNya maka kehidupan
mereka samalah seperti haiwan Sementara Qalbi ialah mata hati yang
memandang kepada Allah dan juga akhirat, ertinya mengenal Tuhan dan
kerja Tuhan yang meliputi seluruh alam, di samping itu mengenal akhirat,
ini bererti kedua mata hati ini akan memandang menyeluruh dunia dan
akhirat, sebab itu kita apabila berdo’a yang bermaksud !!Wahai TuhanKu
berikanlah aku satu kesenangan dunia dan satu kesenangan akhirat!!
ini bererti jika kita mampu menyebut dunia dan akhirat maka kita juga
mampu melihat serta mengenalnya, dan sebab itulah juga apabila kita
bersembahyang maka hukum Qalbi itu tersangat penting kerana ia menjurus
kepada penumpuan kita memakrifatkan yang ghaib
Berasambung...........
Wallahu'alam
Barakallahu Fikum
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatu
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Tidak ada komentar:
Posting Komentar