Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
Risalah Sirrul Asral -22. Syeh Abdul Qadir Jailani
Mereka seolah-olah dipakaikan
dengan pakaian daripada cahaya yang berwarna warni yang memancar
daripada mereka menurut makam mereka.
Apabila mereka dapat mengalahkan
ego mereka dan kejahatan nafsu yang rendah dengan berkat kalimah tauhid
“La ilaha illa Llah” dan sampai kepada kewujudan yang boleh membezakan
antara yang hak dengan yang batil, yang benar dengan yang salah, cahaya
biru langit memancar keluar daripada mereka.
Bila dalam peringkat tersebut,
dengan pertolongan dan ilham dari Allah, mereka berpindah sepenuhnya ke
dalam kebaikan dan meninggalkan kejahatan keseluruhannya, cahaya merah
membungkus atau membaluti mereka.
Dengan berkata nama Allah – HU –
nama itu tiada yang lain kecuali yang hak dapat menceritakannya, mereka
sampai kepada peringkat dipersucikan daripada segala sifat-sifat keji
dan perbuatan jahat dan menemui suasana tenang dan aman, kemudian cahaya
hijau keluar daripada mereka.
Bila semua ego dan keinginan, bila
semua kehendak diri sendiri dihapuskan melalui berkat HAQ, yang
sebenarnya, dan bila mereka menyerahkan kehendak mereka kepada kehendak
Allah dan reda dengan apa juga yang datang daripada-Nya, warna mereka
berubah menjadi cahaya putih.
Inilah gambaran orang-orang sufi
daripada peringkat permulaan mereka di dalam perjalanan sampailah kepada
peringkat pertengahan. Tetapi seseorang yang sampai kepada perbatasan
peringkat ini tidak mempunyai bentuk atau warna. Dia menjadi seolah-olah
sinaran cahaya matahari. Cahaya matahari tidak berwarna. Sufi yang
sampai kepada makam yang paling tinggi tidak mempunyai kewujudan untuk
membalikkan cahaya atau warna. Jika ada, warnanya ialah hitam, yang
menyerap semua warna. Inilah tanda keadaan fana
Orang ramai yang melihat kepadanya,
keadaan yang tiada warna ini, kelihatan gelap, menjadi tabir menutupi
cahaya makrifat yang dia miliki, seperti malam menutupi sinaran
matahari. Allah berfirman:
“Dan Kami jadikan malam itu (sebagai) pakaian. Dan Kami jadikan siang itu tempat penghidupan”. (Surah Nabaa, ayat 10 & 11).
“Dan Kami jadikan malam itu (sebagai) pakaian. Dan Kami jadikan siang itu tempat penghidupan”. (Surah Nabaa, ayat 10 & 11).
Bagi mereka yang sampai kepada hakikat atau intipati akal dan ilmu, ada tanda dalam ayat di atas.
Mereka yang sampai kepada kebenaran
(hakikat) ketika di dalam dunia ini merasakan seolah-olah di penjarakan
di sini di dalam bilik kurungan di bawah tanah yang gelap. Mereka
menghabiskan hayat mereka di dalam kesusahan dan kesengsaraan.
Mereka
menanggung kesusahan yang besar, tekanan-tekanan keadaan, di dalam dunia
yang gelap sepenuhnya. Nabi s.a.w bersabda, “Dunia ini adalah penjara
bagi orang beriman”. Seperti yang baginda s.a.w khabarkan percubaan yang
paling besar menimpa para nabi, kemudian yang hampir dengan Allah,
kemudian dengan kadar menurun mengikut kadar seseorang itu mahu
menghampiri Allah. Jadi, adalah sesuai bagi sufi memakai pakaian hitam
dan mengikat serban hitam di kepalanya, kerana ia adalah pakaian orang
yang bersedia menempuh kesusahan dan kesakitan di dalam perjalanan ini.
Di dalam kenyataan, hitam adalah
pakaian paling sesuai bagi mereka yang berkabung kerana kehilangan
kemanusiaan dan kewujudan diri mereka. Ramai manusia yang kehilangan
anugerah yang berharga kerana kecuaian, sesuai hanya untuk kemanusiaan,
bagi mereka yang sedar, bagi yang boleh melihat kebenaran, enggan itu
membunuh kehidupan abadi dengan tangan mereka sendiri.
Membuang kasih
Ilahi yang kerinduan di dalam hati mereka, memisahkan diri mereka enggan
roh suci, mereka hilang kesempatan untuk kembali kepada asal mereka,
kepada penyebab. Walaupun mereka tidak mengetahuinya, merekalah yang
menderita bala yang paling besar.
Jika mereka sedar yang mereka sudah
kehilangan segala nikmat akhirat, kehidupan abadi, mereka tentunya
memakai pakaian hitam, pakaian berkabung. Janda yang kematian suami
berkabung selama empat bulan sepuluh hari. Ini adalah berkabung kerana
kehilangan sesuatu di dalam dunia. Orang yang kehilangan kebaikan hidup
yang abadi seharusnya berkabung secara abadi juga.
Nabi s.a.w bersabda, “Mereka yang
ikhlas sentiasa berada di tepi bahaya besar”. Betapa tepat gambaran ini
mengenai orang yang terpaksa berjalan berjingkit-jingkit dengan penuh
kewaspadaan! Tetapi inilah suasana sufi yang meninggalkan kewujudan
dirinya dan berada di dalam alam fana. Kefakirannya terhadap dunia ini
yang ditinggalkannya dan hajatnya yang penuh kepada Allah sangat besar,
dan dia melepasi kemanusiaan sebagai keindahan yang bersangatan.
\
Mereka yang memperolehi penyaksian
kepada yang hak, setelah menyaksikan keindahan kebenaran itu, tidak
ingin melihat yang lain lagi. Mereka tidak boleh melihat kecintaan dan
kerinduan kepada apa sahaja.
Bagi mereka, Allah jualah yang menjadi yang
dikasihi, hanya Dia yang wujud. Begitulah keadaan mereka di dalam
kedua-dua alam. Itulah satu-satunya matlamat mereka. Akhirnya mereka
menjadi insan, dan Allah ciptakan insan supaya mengenali-Nya, supaya
mencapai Zat-Nya.
Menjadi kewajipan bagi setiap orang
untuk mencari dan mengenali atau mengetahui tujuan dia diciptakan dan
menghayati maksud tujuan tersebut, kewajipan yang mereka tanggung di
dalam dunia ini dan di akhirat, supaya mereka tidak habiskan usia mereka
di dalam kerugian, agar mereka tidak menyesal selama-lamanya di akhirat
– dibungkus, lemas di dalam kerinduan yang akan mereka sedari akhirnya
di dalam penyesalan yang abadi.
Berasambung...........
Wallahu'alam
Barakallahu Fikum
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatu
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
- lihat sebelumnya
- Risalah Sirrul Asral -7. Syeh Abdul Qadir Jailani
- Risalah Sirrul Asral -8. Syeh Abdul Qadir Jailani
- Risalah Sirrul Asral -9. Syeh Abdul Qadir Jailani
- Risalah Sirrul Asral -10. Syeh Abdul Qadir Jailani...
- Risalah Sirrul Asral -11. Syeh Abdul Qadir Jailani...
- Risalah Sirrul Asral -12. Syeh Abdul Qadir Jailani...
- Risalah Sirrul Asral -13. Syeh Abdul Qadir Jailani...
- Risalah Sirrul Asral -14. Syeh Abdul Qadir Jailani...
- Risalah Sirrul Asral -15. Syeh Abdul Qadir Jailani...
- Risalah Sirrul Asral -16. Syeh Abdul Qadir Jailani...
- Risalah Sirrul Asral -17. Syeh Abdul Qadir Jailani...
- Risalah Sirrul Asral -16. Syeh Abdul Qadir Jailani...
- Risalah Sirrul Asral -17. Syeh Abdul Qadir Jailani...
- Risalah Sirrul Asral -18. Syeh Abdul Qadir Jailani...
Tidak ada komentar:
Posting Komentar