Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
Risalah Sirrul Asral -23. Syeh Abdul Qadir Jailani
16. Penyucian Diri
Dua jenis penyucian: Pertama zahir,
ditentukan oleh peraturan agama dan dilakukan dengan membasuh tubuh
badan dengan air yang bersih. Keduanya ialah penyucian batin, diperolehi
dengan menyedari kekotoran di dalam diri, menyedari dosanya dan
bertaubat dengan ikhlas. Penyucian batin memerlukan perjalanan
kerohanian dan dibimbing oleh guru kerohanian.
Menurut hukum dan peraturan agama,
seseorang menjadi tidak suci dan wuduk menjadi batal jika keluar sesuatu
dari rongga badan. Ini perlu diperbaharui dengan wuduk. Dalam hal
keluar mani dan darah haid mandi wajib diperlukan.
Dalam hal lain,
bahagian tubuh yang terdedah – tangan, lengan, muka dan kaki – mesti
dibasuh. Mengenai pembaharuan wuduk Nabi s.a.w bersabda, “Pada
setiap pembaharuan wuduk Allah perbaharui kepercayaan hamba-Nya yang
cahaya iman digilap dan memancar dengan lebih bercahaya”. Dan, “Mengulangi bersuci dengan wuduk adalah cahaya di atas cahaya”.
Kesucian batin juga boleh hilang,
mungkin lebih kerap daripada kesucian zahir, dengan sifat buruk, buruk
perangai, perbuatan dan sifat yang merosakkan seperti sombong, takabur,
menipu, mengumpat, fitnah, dengki dan marah.
Perbuatan secara sedar dan
tidak sedar memberi kesan kepada roh: mulut yang memakan makanan haram,
bibir yang berdusta, telinga yang mendengar umpatan dan fitnah, tangan
yang memukul, kaki yang membawa kepada kejahatan. Zina, yang juga satu
dosa, bukan sahaja dilakukan di atas katil. Nabi s.a.w bersabda, “Mata juga berzina”.
Bila kesucian batin ditanamkan demikian
dan wuduk kerohanian batal, membaharui wuduk demikian adalah dengan
taubat yang ikhlas, yang dilakukan dengan menyedari kesalahan sendiri,
dengan penyesalan yang mendalam disertai oleh tangisan (yang menjadi air
yang membasuh kekotoran jiwa), dengan berazam tidak akan mengulangi
kesalahan tersebut, berhasrat meninggalkan semua kesalahan, dengan
memohon keampunan Allah, dan dengan berdoa agar Dia mencegahnya daripada
melakukan dosa lagi.
Sembahyang adalah menghadap Tuhan.
Berwuduk, berada di dalam keadaan suci, menjadi syarat untuk
bersembahyang. Orang arif tahu penyucian zahir sahaja tidak memadai,
kerana Allah melihat jauh ke dalam lubuk hati, yang perlu diberi wuduk
dengan cara bertaubat. Firman Allah:
“Inilah apa yang dijanjikan untuk kamu, untuk tiap-tiap orang yang bertaubat, yang menjaga (batas-batas)”. (Surah Qaaf, ayat 32).
“Inilah apa yang dijanjikan untuk kamu, untuk tiap-tiap orang yang bertaubat, yang menjaga (batas-batas)”. (Surah Qaaf, ayat 32).
Penyucian tubuh dan wuduk zahir terikat
dengan masa kerana tidur membatalkan wuduk. Penyucian ini terikat
dengan siang dan malam bagi kehidupan di dalam dunia. Penyucian alam
batin, wuduk bagi diri yang tidak kelihatan, tidak ditentukan oleh masa.
Ia untuk seluruh kehidupan – bukan sahaja kehidupan sementara di dunia
tetapi juga kehidupan abadi di akhirat.
Berasambung...........
Wallahu'alam
Barakallahu Fikum
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatu
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
- lihat sebelumnya
- Risalah Sirrul Asral -7. Syeh Abdul Qadir Jailani
- Risalah Sirrul Asral -8. Syeh Abdul Qadir Jailani
- Risalah Sirrul Asral -9. Syeh Abdul Qadir Jailani
- Risalah Sirrul Asral -10. Syeh Abdul Qadir Jailani...
- Risalah Sirrul Asral -11. Syeh Abdul Qadir Jailani...
- Risalah Sirrul Asral -12. Syeh Abdul Qadir Jailani...
- Risalah Sirrul Asral -13. Syeh Abdul Qadir Jailani...
- Risalah Sirrul Asral -14. Syeh Abdul Qadir Jailani...
- Risalah Sirrul Asral -15. Syeh Abdul Qadir Jailani...
- Risalah Sirrul Asral -16. Syeh Abdul Qadir Jailani...
- Risalah Sirrul Asral -17. Syeh Abdul Qadir Jailani...
- Risalah Sirrul Asral -16. Syeh Abdul Qadir Jailani...
- Risalah Sirrul Asral -17. Syeh Abdul Qadir Jailani...
- Risalah Sirrul Asral -18. Syeh Abdul Qadir Jailani...
Tidak ada komentar:
Posting Komentar