Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Kitab Al-Darrul Nafis , Syeh Muhammad Nafis Al-Banjari 11
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
**nota**
فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ
عَمَّا يَصِفُونَ Maka Maha Suci Allah yang mempunyai ‘Arsy daripada apa
yang mereka sifatkan.
سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَMaha Suci Allah dari apa yang mereka sifatkan itu,
نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَصِفُونَKami lebih mengetahui apa yang mereka sifatkan.
سُبْحَانَ رَبِّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ
رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَMaha Suci Tuhan Yang empunya langit dan
bumi, Tuhan Yang empunya ‘Arsy, dari apa yang mereka sifatkan itu.
(الفصل الثالث فى بيان توهحيد الصفات)
(bermula fasal) yang ketiga pada
menyatakan tauhidus sifat (ya�ni) mengesakan allah ta�ala pada segala
sifat berdiri ia pada zat allah itu iaitu �ibarat daripada fana� segala
sifat makhluk sama ada sifat dirinya atau lainnya sekeliannya fana� ia
didalam sifat allah
(bermula kifiyat) memandang dan
musyahadahkan yang demikian itu iaitu seperti bahawa engkau pandang dan
engkau musyahadahkan dengan matahatimu dan dengan �itiqadmu bahawasanya
segala sifat yang berdiri ia kepada zatnya itu iaitu seperti qudrat dan
irodat dan ilmu dan hayat dan sami� dan basar dan kalam sekeliannya itu
sifat allah ta�ala kerana tiada tiada ada zat yang bersifat dengan
segala sifat yang tersebut itu pada haqiqatnya melainkan allah zat allah
ta�ala jua dan dibangsakan segala sifat ini kepada makhluk atas jalan
majazi jua tiada pada haqiqatnya dan hanyasanya segala sifat yang
tersebut itu ada ia berdiri pada segala makhluk itu iaitu mazharnya
sifat allah ta�la jua
(maka apabila) tahqiqlah memandangmu
dengan yang demikian itu nescaya fana�lah segala sifat makhluk itu
didalam sifat allah ta�ala ya�ni tiada mendengar ia melainkan dengan
pendengaran allah dan tiada melihat ia melainkan dengan penglihat allah
ta�ala dan tiada tahu ia melainkan dengan tahu allah ta�ala dan tiada
hidup ia melainkan dengan hayat allah ta�ala dan tiada berkata2 ia
melainkan dengan kalam allah ta�ala jua hingga yang lain daripada segala
sifatnya sekeliannya itu dengan sifat allah ta�ala jua
fana’ فماء @ binasa @ lenyap @ lupus @
tiada kelihatan kerana telah menjadi sebatian kedirianmajazi مجاز @
seakan2 @ seolah2 @ metaforiktahqiq تحقيق @ menetap dengan keyaqinan
serta menyaksikan
(bermula) dalil yang menunjukan atas
bahawasanya tiada bagi hamba itu mempunyai sekelian sifat ini dan yang
ada bagi hamba itu mazhar sifat allah ta�ala jua iaitu firman allah
ta�ala didalam hadis qudsi
(ما تقرب إلىّ المتقربون بمثل أداء ما
إفترضت عليهم ولايزال الغبد يتقرب إلىّ بالنّوافل حتى أحبّه فإذا أحببته
كنت سمعه الذى بسمع به وبصره الذى يبصر به ولسنه الذى ينطق به ويده التى
يبطش بها ورجله التى يمشى بها وقلبه الذى يضمر به)
ertinya tiada menghampirkan olih segala
orangyang menghampirkan dirinya kepadaku itu dengan seumpama mengerjakan
barangyang aku fardhukan atas mereka itu dan sentiasa hamba aku
menghampirkan diarinya kepada aku itu dengan mengerjakan segala �ibadat
yang sunat hingga aku kasih akan dia maka apabila aku kasih akan dia
nescaya adalah aku pendengaranya yang mendengar ia dengan dia dan
penglihatanya yang melihat ia dengan dia dan lidahnya berkata2 ia dengan
dia dan yang memegang ia dengan dia dan kakinya yang berjalan ia dengan
dia dan hatinya yang bercinta ia dengan ia.....
Wallahu'alam
Wa-Baarakallaahu Fiikum jamii'an
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakat
Wa-Baarakallaahu Fiikum jamii'an
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakat
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Besambung.......
Tidak ada komentar:
Posting Komentar