Cari Blog Ini

Sabtu, 28 Juni 2014

Kitab Al-Darrul Nafis - 9, Syeh Muhammad Nafis Al-Banjari

Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.

Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.

 




“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
Kitab Al-Darrul Nafis , Syeh Muhammad Nafis Al-Banjari 8

(kata) syech al alim al�alammatus sarul alma�rifah maulana assyech abdullah ibn hijazis syarkhowy almasry rohimallah dalam syarah wirdus sahar apabila tajalli allah ta�ala dengan asma�nya zhohir atas hambanya nescaya melihat ia akan segala akuan ini sekeliannya diri haq ta�ala ertinya daripada sekira2 zhohir akuan itu dengan dia dan berdiri akuan itu dengan qhoyumnya dan kekalannya dan bahawasanya tiada bagi akuan itu ujud sendirian dan lagi tiada kuasa ia membezakan antara sesuatu daripada segala akuan ini ertinya daripada sekira2 
bahawasanya akuan itu sekeliannya makhluk allah ta�ala ya�ni mazharnya dan tempatnya bersandar kepadanya dan lagi memandang ia akan allah ta�ala itu haqiqat bagi segala akuan itu seperti firman yang maha tinggi فَأَيْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ ertinya barangdimana ada kamu maka adalah disana ujud allah (ya’ni) barang kemana engkau hadapkan akan muka kamu atau hati kamu atau rohmu atau akalmu adalah disana ujud allah (shahadan) ketika itulah keluar satah daripada lidah hamba itu ya’ni mengeluarkan perkataan yang tiada diredhoi olih syara’ maka iaitu bahaya musyahadah inilah kerana terdinding ia daripada memandang akuan ini dengan sebab memandang ujud allah yang mutlaq
mazhar مظهر @ penzhohiran @ penyataan maya @ keseolahan ada/ ujudqhoyum قيوم @ berdiri @ sifat kedirian awalsatah سطح @ latah @ membebel dengan tuturkata yng tidak mampu difahami orang kebanyakan
(seperti kata syech) abdul karim aljalili qadassallahu sirrahu bermula terdinding hamba daripada memandang makhluk dengan sebab memandang ia akan hak ta�ala maka iaitu menjadikan hamba itu mengata tiada yang maujud didalam ujud ini melainkan ujud allah ta�ala bermula yang demikian itu kerana adalah maboknya dan ghoibnya seperti barangyang jatuh bagi halaj maka perkataan orangyang mabok itu tiada bolih dipegang intiha� maka sebab itulah (kata) sultan auliya� maulana alsyech abdul qadir jailani qadassallahu sirrahu jikalau halaj itu ada masa aku nescaya akan aku ambil ia dengan tanganku ya�ni aku tegahkan akan orangyang hendak membunuh dia intiha� (bermula yang pertama) daripada dua isim seperti isimnya (jami�) ertinya yang menghimpunkan iaitu menghimpunkan bagi sekelian mazhar ini iaitu syuhudul kasrah fil wahdah ya�ni pandang banyak yang banyak pada yang satu muradnya sekelian alam ini daripada zat allah ta�ala satu jua tiada daripada yang lainnya (dan yang kedua) daripada dua isim itu seperti isimnya (mani�) 
artinya menegahkan dengan zatnya itu bagi segala mazharnya iaitu zhohir ia daripada yang lainnya bermula muradnya itu daripada zat allah ta�ala jua terbitnya sekelian alam ini (maka)adalah hasilnya adalah dalallah dua isim itu terhimpun sekelian alam ini kepada allah ta�ala dan tertegah daripada lainnya ya�ni e]]permulaan daripada allah ta�ala jua dan kesudahannya pun kembali kepada allah ta�ala jua[/b] (seperti) firman allah ta�ala (ولله الأمر وإليه ترجعون) ertinya dan bagi allah ta�ala jua permulaan segala perkerjaan dan kepadanya kembali mereka itu
dalallah (دلاله) @ dalil @ bukti @ pertunjuk @ penyataanjami� (جامع) @ yang menghimpun @ yang mengumpul alkasrah (الكثرة) @ banyak @ berbilang2 @ beragam2mani’ (مانع @ menegah @ melarang @ menghalang @ mendindingi maujud (موجود) @ yang seolah2 ada @ seakan gambaran bersifat dualisma murad (مرد) @ dikehendaki @ bererti @ kesimpulansyuhud (شهود) @ penyaksian @ pandang tembus @ melihat dengan daya ketajaman akalalwahdah (الوحده) @ ujud keesaan @ satu ujud.
Wallahu'alam
Wa-Baarakallaahu Fiikum jamii'an
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakat



 Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
 
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim

amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Besambung.......

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Risalah Alladuniyah-Imam Ghazaly

Risalah Alladuniyah-Imam Ghazaly   1 Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu. Bismillahirrahmanirrahim Allahummashalli 'al...