Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Kitab Al-Darrul Nafis , Syeh Muhammad Nafis Al-Banjari 8
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
(kata) syech al alim al�alammatus sarul
alma�rifah maulana assyech abdullah ibn hijazis syarkhowy almasry
rohimallah dalam syarah wirdus sahar apabila tajalli allah ta�ala dengan
asma�nya zhohir atas hambanya nescaya melihat ia akan segala akuan ini
sekeliannya diri haq ta�ala ertinya daripada sekira2 zhohir akuan itu
dengan dia dan berdiri akuan itu dengan qhoyumnya dan kekalannya dan
bahawasanya tiada bagi akuan itu ujud sendirian dan lagi tiada kuasa ia
membezakan antara sesuatu daripada segala akuan ini ertinya daripada
sekira2
bahawasanya akuan itu sekeliannya makhluk allah
ta�ala ya�ni mazharnya dan tempatnya bersandar kepadanya dan lagi
memandang ia akan allah ta�ala itu haqiqat bagi segala akuan itu seperti
firman yang maha tinggi فَأَيْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ
ertinya barangdimana ada kamu maka adalah disana ujud allah (ya’ni)
barang kemana engkau hadapkan akan muka kamu atau hati kamu atau rohmu
atau akalmu adalah disana ujud allah (shahadan) ketika itulah keluar
satah daripada lidah hamba itu ya’ni mengeluarkan perkataan yang tiada
diredhoi olih syara’ maka iaitu bahaya musyahadah inilah kerana
terdinding ia daripada memandang akuan ini dengan sebab memandang ujud
allah yang mutlaq
mazhar مظهر @ penzhohiran @ penyataan
maya @ keseolahan ada/ ujudqhoyum قيوم @ berdiri @ sifat kedirian
awalsatah سطح @ latah @ membebel dengan tuturkata yng tidak mampu
difahami orang kebanyakan
(seperti kata syech) abdul karim aljalili
qadassallahu sirrahu bermula terdinding hamba daripada memandang
makhluk dengan sebab memandang ia akan hak ta�ala maka iaitu menjadikan
hamba itu mengata tiada yang maujud didalam ujud ini melainkan ujud
allah ta�ala bermula yang demikian itu kerana adalah maboknya dan
ghoibnya seperti barangyang jatuh bagi halaj maka perkataan orangyang
mabok itu tiada bolih dipegang intiha� maka sebab itulah (kata) sultan
auliya� maulana alsyech abdul qadir jailani qadassallahu sirrahu jikalau
halaj itu ada masa aku nescaya akan aku ambil ia dengan tanganku ya�ni
aku tegahkan akan orangyang hendak membunuh dia intiha� (bermula yang
pertama) daripada dua isim seperti isimnya (jami�) ertinya yang
menghimpunkan iaitu menghimpunkan bagi sekelian mazhar ini iaitu
syuhudul kasrah fil wahdah ya�ni pandang banyak yang banyak pada yang
satu muradnya sekelian alam ini daripada zat allah ta�ala satu jua tiada
daripada yang lainnya (dan yang kedua) daripada dua isim itu seperti
isimnya (mani�)
artinya menegahkan dengan zatnya itu bagi segala
mazharnya iaitu zhohir ia daripada yang lainnya bermula muradnya itu
daripada zat allah ta�ala jua terbitnya sekelian alam ini (maka)adalah
hasilnya adalah dalallah dua isim itu terhimpun sekelian alam ini kepada
allah ta�ala dan tertegah daripada lainnya ya�ni e]]permulaan daripada
allah ta�ala jua dan kesudahannya pun kembali kepada allah ta�ala
jua[/b] (seperti) firman allah ta�ala (ولله الأمر وإليه ترجعون) ertinya
dan bagi allah ta�ala jua permulaan segala perkerjaan dan kepadanya
kembali mereka itu
dalallah (دلاله) @ dalil @ bukti @
pertunjuk @ penyataanjami� (جامع) @ yang menghimpun @ yang
mengumpul alkasrah (الكثرة) @ banyak @ berbilang2 @ beragam2mani’ (مانع @
menegah @ melarang @ menghalang @ mendindingi maujud (موجود) @ yang
seolah2 ada @ seakan gambaran bersifat dualisma murad (مرد) @
dikehendaki @ bererti @ kesimpulansyuhud (شهود) @ penyaksian @ pandang
tembus @ melihat dengan daya ketajaman akalalwahdah (الوحده) @ ujud
keesaan @ satu ujud.
Wallahu'alam
Wa-Baarakallaahu Fiikum jamii'an
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakat
Wa-Baarakallaahu Fiikum jamii'an
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakat
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Besambung.......
Tidak ada komentar:
Posting Komentar