Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Kitab Al-Darrul Nafis , Syeh Muhammad Nafis Al-Banjari 15
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
(dan lagi) qaul terupa yang demikian itu
pada iktiqad kita sebelum lagi sampai kepada maqam mukafahah yaini
berhadapan dan musyahadah yaini berpandangan (adapun) jikalau sudah
sampai kepada maqam mukafahah dan musyahadah maka tiada dilihat disana
sifat ini lain daripada saufun intiha� dimithalkan seperti seorang
orangyang dicari umpamanya dikhabarkan olih seseorang akan dia akan
sifat hajarrul aswad itu seperti dikata orang baginya bermula hajarrul
itu sangat hitam umpamanya maka �itiqadkan olih orangyang belum melihat
ia akan hajarrul aswad itu seperti yang disifatkan olih orangyang pada
akalnya tatkala sebelum ia melihat dia sebab ada berdiri hitam itu
kepadanya hingga dikata ia yang hitam maka menjazamlah pada �itiqadnya
dengan demikian itu kerana tiada dapat sekali2 dirupakan olih akal
dikatakan yang hitam itu jikalau tiada berdiri hitam kepadanyalah maka
dikata ia yang hitam maka tatkala sampailah ia kenegeri mekah umpamanya
terpandanglah ia dengan dia dan dilihatlah akan haqiqatnya sebenarnya
jua hajarrul aswad itu yang hitam seperti yang dikhabarkan olih orang
itu jua maka hilanglah pada ketika itu �itiqadnya yang mengatakan hitam
itu berdiri kepada hajarrul aswad kerana sudah musyahadah nyata ia
dilihat pada ketika itu tiadalah dilihat yang hitam berdiri berdiri
kepada kepada lainnya daripada hajarrul aswad tetapi yang hitam itulah
zat hajarrul aswad tiada lainnya faifham wassalam (soal) jika ditanya
orang apa perbezaaan mazhab ahlu attassawuf ini dengan mazhab
mu�tazillah
(jawab) bahawasanya mazhab mu�tazillah
yang mengatakan bahawasanya sifat itu diri zat tiada lain daripadanya
dan tiada bertambah atasnya itu iaitu �itiqadkannya dengan ittihad
ertinya bersuatu iaitu seperti bahawa ada bagi zat itu ujud istiqlal dan
ada bagi sifat itu ujud istiqlal maka dicampurkan keduanya itu menjadi
satu seperti bercampur sakarnabat dengan air maha tinggi allah ta�ala
daripada sangka mu�tazillah yang bidaah fasik itu dengan ketinggian yang
amat besar
Wallahu'alam
Wa-Baarakallaahu Fiikum jamii'an
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakat
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Bersambung.......
Tidak ada komentar:
Posting Komentar