Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Kitab Al-Darul Nafis, Syeh Muhammad Nafis Al-Banjari 3
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
Bermula dalil yang menunjukan
bahawasanya, segala perbuatan itu terbit daripada Allah taalajua, tiada
daripada lainNya itu, firman Allah taala yang tersebut didalam Alquran *
والله خلقكم وما تعملون * ertinya, bermula Allah taala jua menjadikan
kamu dan barang perbuatan kamu.
Kata syeih Muhammad ibnu Aljazuli
rahimallah dalam syarah ‘Dalail AlKhairat’ ‘tiada terbit daripada
sesaorang daripadasegala hambanya, perkataan dan tiada perbuatan dan
tiada gerak dan tiada diam, melainkan telah terdahulu pada ilmuNya dan
qadhoNya dan qadarNya, ‘intiha’.
Dan firman Yang Maha Tinggi: * وما رميت
إذ رميت ولكن الله رمى * ertinya tiada engkau melempar, ya Muhammad,
tatkala berusaha engkau melempar, tetapi Allah Taala jua yang melempar
tatkala itu.
Dan lagi sabda Nabi s.a.w * لا حول ولاقوة
إلا بالله العلى العظيم * ertinya tiada daya pada menjauhkan ma’siat,
dan tiada upaya pada mengerjakan ta’at, melainkan dengan daya dan upaya
Allah taala, Tuhan yang Maha Tinggi lagi Maha besar jua.
Dan lagi sabda Nabi s.a.w * لا تتحرك ذرة
إلا بإذن الله * ertinya, tiada bergerak didalam alam ini suatu zarah jua
pun melainkan dengan dengan izin Allah taala.
Syahadan, maka manakala sentiasa engkau
memandang kepada yang demikian itu, dan tahqiqlah engkau dengan Dia,
nescaya lepaslah engkau daripada segala bahaya yang tersebut itu, dan
engkau lihat dengan mata kepalamu dan dengan matahatimu akan segala ujud
majazi ini hapus ia dibawah nur ujud Allah yang sebenarnya.
Syahadan, manakala engkau kekalkan akan
syuhudmu dan pandangmu akan bahawasanya keadaan segala perkara perbuatan
itu terbit daripada Allah taala, dengan membiasakan dia sedikit,
kemudian sedikit hingga tahqiqlah dengan yang demikian itu.
Maka apabila tahqiqlah engkau dengan dia
dan jadilah kepadamu itu musyahadah, ertinya berpandangan dan tiada
bercampurlah dengan pandanganmu zohirmu dan bathinmu, maka baharulah
sampai engkau kepada maqam wahdatul Af’al, ertinya Esa Allah taala pada
segala perbuatan, iaitu ‘ibarat ia daripada fana’ segala perbuatan
makhluk ini, sama ada perbuatan dirinya atau perbuatan lainnya,
Sekeliannya itu fana’ dibawah perbuatan
Allah taala, sekira2 tiada dilihat didalam akuan itu sesuatu, perbuatan
Allah taala jua, sama ada perbuatan itu baik atau jahat.
Dan dalil yang menunjukkan dan
mentahqiqkan bahawasanya kejahatan itu daripada Allah taala, iaitu yang
tersebut dalam hadis, yang warid dari doa Nabi s.a.w * اللهمّ إني أعوذ
بك منك * ertinya, hai tuhanku berlindung aku kepadaMu daripada kejahatan
daripadaMu.
Maka jika tiada kejahatan daripada Allah taala, nescaya tidak minta berlindung Nabi s.a.w kepada Allah taala daripada kejahatan.
Maka nyatalah daripada itu bahawasanya,
segala perbuatan yang baik dan jahat itu daripada Allah taala jua
datangnya, seperti yang telah terdahulu sebutnya itu.
Dan lagi firman Allah taala * قل كلّ من
عند الله * tafsirnya, katakan olihmu ya Muhammad, segala kebajikan dan
kejahatan itu daripada Allah.
Syahadan, dibuat mithal olih setengah
daripada arifin billah kerana menghapirkan faham jua, tiada pada
haqiqatnya. Maka adalah segala makhluk hamba itu seperti umpama wayang
yang diperlakukan akan dia olih dalang, barang bagi jelas kelakuan.
Maka seperti tiada bagi wayang itu punya perbuatan sendirinya. Demikian itulah hamba dengan Tuhannya.Tetap, sesungguhpun seperti demikian itu, ya’ni segala perbuatan itu perbuatan Allah taala jua.
Maka jangan engkau melampaui akan syariat
Muhammadiyah, iaitu wajib atasmu mengerjakan segala yang disuruhkan
Allah taala dan rasulNya dan wajib atasmu menjauhkan segala yang
dilarangNya, jangan sekali2 ‘itiqadkan gugur taqlif syara’.
Maka jikalau engkau ‘itiqadkan gugur taqlif syara’ nescaya jadilah engkau kafir zindiq ‘nauzubillah min zalik’.
Dan berpeganglah engkau pada syariat
Muhammadiyah serta engkau ‘itiqadkan dan engkau pandang dengan
matahatimu akan segala perbuatan itu daripada yang baik dan jahat
sekeliannya perbuatan Allah taala.
Dan lepaslah engkau pada ketika itu daripada syirik khofi dan lain2nya, daripada segala perkara bahaya yang tersebut itu.
Kerana manakala engkau pandang kepada
dirimu ada baginya sesuatu perbuatan, nescaya tiada sunyi engkau itu
daripada syirik khofi, dan jikalau lepaslah engkau daripada syirik jalli
sekalipun.
Dan erti syirik jalli itu, menduakan
Allah taala adaNya, tetapi tiada lepas dan keluar dari syirik. Seperti
firman Allah taala * وما يؤمن اكشرهم إلا وهم مشركون * ertinya, dan tiada
percaya kebanyakan daripada merekaitu akan Allah taala, melainkan
padahal merekaitu menyengutukan akan Dia, dengan sebab memandang ujud
yang lain daripadaNya dan dengan sebab mengatakan perbuatan itu
kepadanya.
Sebab itulah kata Sidi Umar Alfarish r.a*
ولو خطرت لي في سوال إرادة – على خاطري سهوا قضيت بردتي * ertinya jikalau
terlintas didalam hatiku suatu kehendak akan yang lain daripadaMu atas
khatirku, jikalau dengan lupa sekalipun, nescaya aku hukumkan diriku itu
dangan murtad.
Dan tetapi, engkau dikatakan didalam
kitabNya musyrik, dikeluarkanNya daripada orang yang mu’min yang
sebenarnya, sebab yang demikian itu.
Dan tiada dibilangkanNya engkau daripada
orang yang menjalani akan jalan mu’min yang sebenar, melainkan bahawa
engkau pandang , tiada Yang berbuat, tiada Yang Hidup dan tiada Yang
maujud didalam ujud ini, hanya Allah taala sendirianNya jua.
Maka ketika itu baharu engkau dinamai
mu’min yang sebenarnya, dan lepaslah engkau daripada syirik khofy, dan
keluarlah engkau pada ketika itu daripada dinamai Allah taala didalam
AlQuran dengan Musyrik.
Wallahu'alam
Wa-Baarakallaahu Fiikum jamii'an
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakat
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wa-Baarakallaahu Fiikum jamii'an
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakat
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Besambung.......
Tidak ada komentar:
Posting Komentar