Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Kitab Al-Darrul Nafis , Syeh Muhammad Nafis Al-Banjari 14
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
(adapun) pada maqam ini melihatlah ia
segala perkara sekeliannya samaada ia zhohir atau bathin dan terbuka
baginya segala haqiqat sesuatu dengan cahaya yang nyata yang
menganugerah ia allah ta�ala akan dia tiada terlindung atasnya seberat
zarah juapun daripada segala alam ini dengan barang yang muafakat dengan
hal mereka itu dan anugerahnya itu iaitu tiada dapat seorang juapun
menegahkan dia seperti yang tersebut didalam alquran firmannya (كلا نمدّ
هؤلاء من عطاء ربّك وما كان عطاء ربّك محظورم) artinya sekeliannya kami
anugerah ia akan merekaitu dan merekaitu daripada pemberian tuhanmu itu
tiada tertegah dan lagi pula pada maqam ini mendengar ia akan segala
seru samaada dengan lidah yang zhohir atau dengan lidah yang bathin
iaitu �ibarat daripada hathir hati samaada ia pada tempat yang jauh atau
hampir jua jikalau balik jibal khof sekalipun yang seru itu nescaya
didengarnya jua kerana padanya itu hampir jua sekelian alam ini (dan
warid daripada) hadith bahawasanya sekelian alam ini pada aulia� allah
ta�ala itu seperti qidam jua dengan semata2 anugerah allah ta�ala dan
rahmatnya maka bersungguh2lah engkau hai saudaraku menuntut yang
demikian itu supaya engkau dapat akan dia (dan) bersungguh2 lah engkau
pada memintak doa kepda allah subhanahu wata�ala kerana allah subhanahu
wata�ala itu memperkenan pinta orang yang meminta seperti firman allah
ta�ala (أدعوني أستجب لكم) ertinya minta olihmu kepada aku nescaya aku
perkenankan bagimu
hathir (حطر) bisikan @ goyangan @ detak- detikjabal khof (جبل قاف) bukit khafwarid (ورد) kehendak @ ya’ni @ dimaksudkan @ tujuan
(shahadan) bersalahan ulama’ pada segala
sifat itu adakah ia diri zat atau lain daripadanya (kata) ulama’
usulluddin ya’ni ahlus sunnah wal jumaah rodhiallahu anhu bahawasanya
segala sifat ini sekeliannya qodim seperti zatnya jua dan qodimnya pun
dengan qodim zat jua dan ujudnya pun dengan ujud zat jua ya’ni tiada
bolih tanggal daripadanya tetapi adalah ia ma’ani yang berdiri kepada
zat tiada lain daripada zat lagi bertambah atasnya maka pula ini adalah
allah ta�ala qodirun biqudrotih muridun bi irodatihi dan alimun biilmihi
haiyun bihayatihi samiun bisam�ihi dan basirun bibasrihi dan
mutakallimun bikallamihi
(dan) kata ulama� ahlu attassawuf ya�ni
�ariffin billah qadassallahu asrarrahum bahawasanya segala sifat itu
diri mausufya�ni diri zat maka atas qaul ini adalah allah ta�ala qodirun
bizatihi dan muridun bizatihi dan alimun bizatihi dan samiun bizatihi
dan basirun bizatihi dan mutakallimun bizatihi tiada lainnya (dan kata)
syechuna al�arif billah maulana as syech siddiq ibni umar khan talmiz
almarhum alqutub ar rabbani maulana as syech Muhammad bin abdul karim as
saman almadani rodiallahu anhuma
(bermula qaul) yang mengatakan
bahawasanya sifat itu diri mausuf tiada lain daripadanya maka iaitu atas
jalan kasyaf dan musyahadah kerana qaul ini sabit pada mereka itu yaini
ahlu attassawuf pada jalan kasyaf dan musyahadah kerana merekaitu
sentiasa musyahadahkan allah maka dibukakan olih allah taala akan
merekaitu dinding sifatnya maka tiada dilihatnya dan didapatnya olih
merekaitu akan sifat itu berdiri kepada maani yang qoimun ia kepada zat
dan hanya yang dilihat dan yang didapat olih merekaitu sifat itu berdiri
kepada zat jua dan lagi pula mengambil dalil merekaitu dengan akal
jikalau bahawasanya sifat itu lain daripada mausuf nescaya adalah allah
taala itu majhul yang berkehendak kepada sifat yang mengenalkan dia maha
suci allah taala daripada yang demikian itu tetapi adalah ia terlebih
makrifah daripada segala yang makrifah
(bermula) qaul yang mengatakan
bahawasanya sifat itu lain daripada zat dan lagi bertambah ia atasnya
maka iaitu atas jalan ajal dan iktiqad iaitu terupa ia pada pihak akal
kerana ia isim mushtaq maka tiap2 isim mushtaq itu tiada dapat tiada
baginya daripada mushtaq minhu iaitu seperti qodirun umpamanya maka
iaitu isim mushtaq ertinya yang diterbitkan maka tiada dapat tiada
baginya itu mushtaq minhu yang diterbitkan daripadanya iaitu qudrah
yaini bahawasanya qodirun itu isim fe’el yang diterbitkan ia daripada
masdar iaitu qudrah maka qudrah itu iaitu sifat lain daripada zat tetapi
tiada baginya ujud sendiriannya hanya ujudnya itu dengan tiada tanggal
ia daripadanya dan qodimnya pun dengan qodim zatnya jua....
Wallahu'alam
Wa-Baarakallaahu Fiikum jamii'an
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakat
Wa-Baarakallaahu Fiikum jamii'an
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakat
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Bersambung.......
Tidak ada komentar:
Posting Komentar