Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Kitab Al-Darul Nafis, Syeh Muhammad Nafis Al-Banjari 2
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
Ber-awal ini satu muqadimah pada
menyatakan segala perkara yang membatalkan ia akan orang yang salik dan
yang menegahkan dia, dari pada sampai kepada Allah Ta’ala.
Ketahui olehmu hai salik. bahwasanya
wajib atasmu itu memelihara akan dirimu daripada segala maksiat, maksiat
bathin atau dzahir, dan melepaskan dirimu dari segala yang membatalkan
sulukmu, dan dari yang menegah di kau dari pada sampai kepada Allah
Ta’ala.
Ber-awal, segala yng membatalkan suluk
itu amat banyak. Setengah dari padanya *كسل * artinya segan daripada
mengerjakan ‘ibadat serta kuasa mengerjakan dia.
Kata Abu Dzar Jamhir barangsiapa berperangai ‘kasal’, maka tiada diperolih ia akan bahagia didalam dunia dan didalam akhirat.
Dan setengah daripadanya *فتور* ertinya lemah daripada mendirikan ‘ibadat sebab bimbang dengan dunia.
Dan setengah daripadanya *ملل* ertinya
jemu dan puas daripada memperbuat ia berulang2, padahal belum lagi hasil
yang dikehendakinya. syahadan, adalah sebab yang demikian itu
sekeliannya kerana kurang iman dan dhoif yaqin dan buta matahati, dan
mengikutkan nafsu akan hawanya.
Dan yang menegahkan sampai orang yang
salik itu kepada Allah Taala itupun amat banyak jua dan adapun setengah
daripadanya *شرك خفى * ertinya syirik yang tersembunyi, iaitu
membangsakan segala perbuatan yang terbit daripada makhluk kepada
makhluk jua, tiada kepada Allah Taala, kerana haqiqatnya segala
perbuatan itu sekeliannya terbit dari Allah Taala jua, dan adalah segala
makhluk itu seolah2 alat perbuatan AllahTaala, maha suci Allah Taala
mengadakan sesuatu dengan alat.
Dan setengah daripadanya *رياء* riya’,
ertinya memperlihatkan ‘ibadatnya kepada orang yang lain atau
menghendaki dengan ‘ibadatnya itu akan sesuatu yang lain daripada Allah
Taala, jikalau syurga sekalipun.
Dan setengah daripadanya *سمعة *sum’ah
ertinya mengkhabar2kan ‘ibadatnya yang ikhlas kerana Allah Taala itu
kepada orang supaya dibesar orang dan dimuliakan orang.
Dan setengah daripadanya *عجب* ‘ujub,
ertinya membesarkan dan membanyak akan ‘ibadatnya, padahal tiada
dilihatnya akan dia itu nikmat daripada Allah Taala.
Dan setengah daripadanya *سقط أوله وقوف
مع العبادة * ertinya yang mendindingi iaitu memandang ia akan ‘ibadatnya
itu daripada dirinya, tiada dilihatnya akan dia nikmat daripada Allah
Taala atasnya.
Dan setengah daripadanya *حجب* hijab
ertinya dinding iaitu dinding ‘ibadatnya daripada segala cahayanya dan
perhiasannya dan keelokannya, kerana tiap2 tiap2 satu amal ‘ibadat itu
baginya cahaya dan perhiasan dan keelokannya, maka berhentilah orang
salik kepadanya daripada melihat akanperhiasannya dan keelokannya, maka
sukacitalah ia dengannya dan lupalah ia akan Allah Taala, daripada sebab
yang demikian itu.
Syahadan, tiada yangmelepaskan akan dikau
salik daripada segala segala perkara bahaya yang tersebut itu,
melainkan syuhudmu dan pandangmu akan bahawasanyasegala perbuatan itu
sekeliannya terbit daripada Allah Taala jua,seperti yang lagi akan
datang kenyataannya pada fasal yang petama ini. Insyaa Allah Taala.*
الفصل الأول في بيان توحيد الأفعال *
Bermula fasal pertama pada menyatakan
tauhid Af’al, ertinya mengesakan Allah taala pada segala perbuatan.
Ketahui olihmu hai salik, bahawasanya tiada yang melepaskan akan dikau
daripada segala bahaya yang tersebut itu melainkan pandang dan syuhudmu
akan bahawasanya segala perbuatan yang berlaku didalam alam ini,
sekeliannya daripada Allah Taala/ Tuhan, sama ada perbuatan itu baik
pada rupanya dan pada haqiqatnya, seperti iman dan taat, atau jahat pada
rupanya tiada pada haqiqatnya. Seperti kafir dan ma’siat, kerana kafir
dan ma’siat itu pada haqiqatnya baik jua, kerana terbit dari yang baik
iaitu Allah Taala.
Dan tiap2 yang terbit daripada Allah
Taala itu baik jua pada haqiqatnya, tetapi jahat kedua pada rupanya,
kerana syara’ datang ia mencela akan dia.
Bermula kifiat memandang segala pebuatan
itu daripada Allah taala, iaitu seperti bahawa dipandangnya dan
syuhudnya dan dilihatnya dengan mata kepalanya dan denga matahatinya,
bahawasanya segala perbuatan terbit ia daripada Allah taala, dan
mengbangsakan kepada yang lain dari Allah taala itu majazi jua, tiada
pada haqiqatnya, kerana pada haqiqatnya, sekelian perbuatan itu daripada
Allah taala jua,sama ada perbuatan itu daripada dirinya atau lainnya.
Sama ada dengan * مباشرة* atau *تولّد * .
Dan artinya perbuatan dengan mubashirah
itu iaitu yang berserta dengan qudrah yang baharu, seperti gerak qalam
pada tangan orang yang menyuruh.
Dan ertinya perbuatan dengan tawallud
itu, iaitu yang jadi daripada perbuatan yang mubasyirah, iaitu seperti
jatuh batu daripada tangan melempar.
Wallahu'alam
Wa-Baarakallaahu Fiikum jamii'an
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakat
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wa-Baarakallaahu Fiikum jamii'an
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakat
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Besambung
Tidak ada komentar:
Posting Komentar