Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Kitab Al-Darrul Nafis, Syeh Muhammad Nafis Al-Banjari 7
Wallahu'alam
Wa-Baarakallaahu Fiikum
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakat
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
(Bermula) kenyataan yang demikian itu
bahawasanya haq allah ta’ala itu apabila menghendaki ia mengadakan akan
harkat atau ma’ani daripada segala perkerjaan yang tiada sah ujudnya
melainkan pada segala madahnya kerana mustahil bahawa berdiri ia dengan
sendirinya maka tiada dapat tiada daripada unjudnya mahal ( tempat
wadah) yang menzahirkan ia akan taqwin (=keberadaan) perkerjaan ini
ya’ni perkerjaan yang tiada berdiri ia dengan sendirinya maka mahal
(tempat hinggap) iaitu hamba yang dihukumkan ia dengan mengadakan maka
mumkin ini padahal tiada sekali2 baginya itu atsar dalamnya intiha’
فأفهم فإنه دقيق وتحقيق
**nota**:
adalah kitab darun nafis ini
ditulis dalam bahasa melayu lama.. dan ayat2 tidak mempunyai permulaan
dan perhentian noktah… tutur bahasanya pula dicampur aduk dengan bahasa
arab pasar.. (arab loghat nusantara). Saya terpaksa menyalin kitab ini
secara asal, untuk memelihara keasliannya
(dan lagi kata) syech abdul wahab
assyarani qadassalahu sirrahu telah aku dengar saudaraku afdaluddin
rahimallah ta’ala berkata ia tiada sekali2 bagi mumkin itu qudrah
hanyasanya baginya menerima aasar ilahi kepadanya jua kerana bahawasanya
sifat itu ya’ni qudrah itu sifat daripada ketentuan tunggal ketuhanan
iaitu keadaan yang berkuasa maka mengisbatkan qudrat bagi mumkin itu
da’wi dengan tiada dalil
(dan lagi berkata ia) ya’ni syech
afdaluddin rahimallah ta’ala bermula kata kami ini muafakat serta
asa’riyah yang mengisbatkan merekaitu bagi qudrat hamba serta menafikan
perbuatan daripadanya intiha’
(dan lagi kata) syech abdul wahab
assya’rani qadassalahu sirrahu dan telah menyebutkan olih syech
muhayiddin radiallau anhu pada bab seratus dua puloh daripada futuhuhul
makiyah bahawasanya mengisbatkan qudrah bagi mumkin menafikan fa’il
daripadanya itu setengah daripada segala masaalah yang amat sukar kerana
membawa kepada keadaan fa’lun
(dan lagi berkata ia) ya’ni syech
muhayiddin r.a dan tiada membukakan allah ta’ala atasku dengan
menghilangkan labisa ya’ni samar pada masaalah ini ya’ni hal keadaan
fa’lun padahal bukan fail melainkan pada malam ketika aku menyurat akan
tempat ini pada tahun hijrah enamratus tiga puloh tiga dan sanya sukar
atas aku mentafsilkan antara yang usaha yang mengata akan dia kaum ahli
sunah dan khalqhi (خلق) yang mengata akan dia kaum mu’tazillah maka
mengurniakan taufik allah ta’ala akan daku dengan membukakan
penglihatanku atas mula2 kejadian makhluk yang tiada mendahului akan dia
makhluk kerana tiada ada ketika itu melainkan allah ta’ala jua
Aasar (اثار) @ kesan @ bekasFa’il (فاعل) @
perlaku @ pembuat @ perlakun Fa’lun (فعل @ buatan @ lakunan @
kelakuanMumkin (ممكن) @ yang diadakan @ yang dicipta @ yang
dilembagakanTafsil (تفصيل) @ penjelasan @ penerangan @ kupasanQudrat
((قدره) @ kuasa @ daya @ energy @ force
(maka firman allah ta’ala) bagiku didalam
sirrku tilik olihmu akan dia disana mula2 kejadian makhluk adakah
perkerjaan itu mewaris labisa dan hairan (maka) sembahku tiada ya rabb
(maka) firmannya bagiku seperti
demikianlah sekelian barangyang engkau lihat akandia daripada segala
yang baharu tiada bagiku seorang didalamnya yang memberi bekas dan tiada
suatu daripada makhluk maka akulah tuhan yang menjadikan segala asyia’
pada sisi asyia’ tiada dengan asbab maka adalah dengan perkerjaan ku
jadikan nafhun pada isa dan kejadian taqwin pada thoir
(maka) sembahku baginya ya rabb maka
apabila adalah seperti demikian itu maka tiap2 adalah dirimu yang engkau
khitob dengan katamu perbuat olihmu dan jangan engkau perbuat
(maka firmannya) bagiku apabila aku
perlihatkan akandikau dengan sesuatu daripada ilmuku maka lazimlah
olihmu adab kerana bahawasanya hadrat ini tiada menerima ia akan saat
menidak2ki akan perbuatan tuhan seperti firmannya لا يسئل عما يفعل وهم
يسئلون ertinya jangan ditanya akan barangyang aku perbuat dan sekelian
kamu itu akan ditanya intiha’
Wa-Baarakallaahu Fiikum
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakat
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
bersambung ....
Tidak ada komentar:
Posting Komentar