Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Kitab Al-Darrul Nafis , Syeh Muhammad Nafis Al-Banjari 13
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
(shahadan) pada maqam albaqa� ya�ni maqam
tauhid alsifat inilah kesudahan yang diharap dan yang dimaksudnya dan
yang dicita dan yang dituntut dan pada maqam tauhid as sifat inilah
kesudahannya sampai dari kebanyakan dari segala anbia� dan aulia� dan
tiada yang melampaui akan maqam ini melainkan nabi kita Muhammad saw jua
dan barang yang ada anbia� dan aulia� yang dibawah qidamnya.
(shahadan) faedah tajalli itu memandang
ia akan sifat dengan tadrij ertinya satu kemudian maka satu kerana
setengah daripada tajalli sifat itu terlebih keras daripada setengah
yang lainnya dan lagi pula supaya tamkin dan tetap ia dengan yang satu
itu dan manakala tamkin dan tetap dengan yang satu itu nescaya hasillah
daripadanya dan kuat bertambah2 supaya dapat ia menanggung akan tajalli
dzat kerana tiada kuasa seseorang menanggong akan tajalli dzat itu
sebelum lagi tamkin dan tetap pada tajalli segala sifat itu didalam hati
maka apabila sampailah seseorang itu kepada maqam ini nescaya jadilah
ia kholifah allah ta�ala didalam bumi ini dan menjadikan allah akan dia
itu ganti pada meluluskan segala hukumnya pada segala hambanya seperti
nabi adam as menjadi kholifah pada segala alam ini
seperti firman allah
ta�ala yang tersebut didalam alquran (وإذا قال ربّك للملإئكة إنّى جاعل
فى الأرض خليفة) ertinya tatkala berfirman tuhanmu bagi segala malaikat
bahawasanya aku hendak menjadikan didalam bumi itu akan seorang kholifah
(ya�ni) yang menganti akan daku pada meluluskan pada hukumku didalam
bumi maka tiada menjadikan ia akan kholifahnya melainkan bahawa
mengajari akan dia akan segala asma� sekeliannya seperti firman allah
ta�ala (وعلم آدم الأسماء كلّها) artinya dan telah mengajari allah ta�ala
akan nabi allah adam akan segala asma� sekeliannya dan lagi menunjuki
ia pada ketika itu akan barang yang sesat dan lagi mengetahui akan
segala perkara sekeliannya samaada nyata atau tersembunyi dengan
pengajaran daripada allah ta�ala kerana jadi kholifahnya seperti kata
setengah �ariffin billah (من عرف الله لا يخفى عليه شىء) artinya barang
siapa mengenal ia akan allah ta�ala dengan sebenar2 pengenal nescaya
tiada terlindung atasnya sesuatu jua pun dan lagi menganugerahi allah
ta�ala akan dia itu akan ilmu laduni iaitu ilmu yang diilhamkan allah
ta�ala kepada hati hambanya dengan tiada wasitah mengambil talqin
daripada masyaih iaitu ilmu yang tetap yang tiada bolih hilang dan lupa
maka orang yang mempunyai ilmu itu dinamakan �alim yang sebenarnya
seperti kata abu yazid albustami qadassallahu sirrahu dan lainnya
bukannya orang yang �alim itu orang yang mehafazkan ilmunya daripada
kitab apabila lupa ia akan barang yang dihafazkan itu maka jadilah ia
jahil dan hanyasanya orang yang �alim sebenarnya itu iaitu orang yang
mengambil ia akan dari tuhannya pada barang waktu yang dikehendakinya
dengan tiada sebab hafaz dan daris maka orang itulah yang dinamakan
al�alimu ar rabbani dan orang itulah yang diisyaratkan didalam firman
allah ta�ala (علّمنا من لدنا علما) ertinya dan kami ajar akan dia akan
ilmu daripada kami
(ya�ni) dengan tiada wasitah dengan
berlajar dan setengah ilmu itu dengan wasitah berlajar kepada makhluk
kepada yang demikian itu tiada dinamakan dia ilmu laduni tetapi ilmu
laduni itu yang terbuka pada sirr hati daripada tiada sebab yang
menghasilkan akan dia pada khorij kata abu yazid albustami qadassallahu
sirrahu bagi segala ulama� zhohir pada khasnya (أخذتم علمكم ميتا من ميت
وأخذنا علمنا من الحىّ الذى لا يموت) ertinya kamu ambil akan ilmu kamu
hai ulama� az zhohir hal keadaannya mayat daripada mayat dan kami ambil
akan ilmu kami itu daripada tuhan yang hidup yang tiada mati
intiha�demikianlah hasil yang disebutkan olih imam alghazali didalam
ihya ulumuddin
al�alimu ar rabbani (العلم الربّانىّ)
memhami @ mengerti @ berilmu ketuhanananbia� (أنبياء) nabi2 @ pemberita2
@ tukang2 cerita @ ahli2 iluminati @ para filosof2 agamaaulia� (أولياء)
wali2 @ kekasih2 tuhan @ yang bersandar setiap urusan kepada
tuhankholifah (خليفة) bayangan @ wakil @ pengganti @ dibelakangkhorij
(خارج) luar @ tidak dari dalamladuni (لدنى) ilmu ilham @ wahyu tanpa
menuntut dari mana pihakmasyaih (مشائح) guru2 kerohanianqidam (قدم)
telapak kaki @ dibawah hirakitamkin (تمكين) keadaantalqin (تلقين) ajaran
@ pimpinan @tunjuk ajarwasitah (واسطة) perantaraan @ orang tengah.....
Wallahu'alam
Wa-Baarakallaahu Fiikum jamii'an
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakat
Wa-Baarakallaahu Fiikum jamii'an
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakat
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Bersambung.......
Tidak ada komentar:
Posting Komentar