Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Kitab Al-Darrul Nafis, Syeh Muhammad Nafis Al-Banjari 5
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
(Maka hubaya2), takut olihmu daripada
bahawasanya lupa engkau daripada memandang wahdatul af’al itu, yang ia
menyampaikan akan dikau kepada memandang kepada memandang keelokan Yang
wajib Ujud.
Dan takut olihmu bahawa bangsakan dirimu pada mengadakan sesuatu perbuatan barang perbuatan ada ia.
Tanbih ya ihwani. artinya ini suatu
perkataanyang menjagakan hai sekelian saudaraku.bermula hasil kata syeh
Abdul wahab as Syarani Qadasallah sirruhu didalam kitab Al Juahirud
Durrur, Ia manqul (dididatangkan) dari perkataan syeh Muhaiyiddin ibn
Arabi r.a:
Bermula segala akuan itu sekelian dinding
yang mendindingi daripada memandang haq Allah taala pada hal haq taala
jua, Yang berbuat Ia, dibalik hijab akuan ini, tiada ia mendindingi akan
kita daripada memandang Allah taala.
Dan adalah mithalnya seperti bayang2 kayu
yang dalam air itu, tiada ia menegahkan lalu perahu, hanyasanya yang
mendinding itu sangka kita kepadanya jua dan pandang kita kepadanya jua.
Maka barangsiapa terbuka daripadaNya
hijab itu, nescaya dilihatnya yang memperbuatkan segala perbuatan itu
Allah taala sendirinya.
Dan barangsiapa tiada terbuka hijab itu,
terdindinglah dengan akuan ini daripada memandang kepada fai’il yang
haqiqi, ya’ni yang berbuat sebenarnya, iaitu Allah taala.
Maka tiap2 adalah mazhab kaum pada segala perbuatan hamba itu empat mazhab:
Pertama kaum yang tiada mengetahui
merekaitu akan bahawasanya Allah taala itu yang berbuat Ia akan segala
perbuatan ini dan hanya di’itqadkannya olih mereka itu bahawasanya yang
merupakan segala perbuatan hamba yang baharu itu hamba jua.
Dan adalah qudrah hamba itu baharu itu
memberi bekas ia pada segala perbuatan hamba yang baharu. Maka iaitu
mazhab mu’tazillah yang bi’daah lagi fasik.
Kedua mazhab Jabariah; iaitu kaum yang
mengetahui merekaitu dan memandang merekaitu akan bahawasanya segala
perbuatan itu sekeliannya dari Allah taala sendiriNya.
Dan keraslah atas merekaitu memandang segala perbuatan itu daripada Allah taala sendiriNya.
Dan tiada sampai merekaitu kepada
menyandar akan segala perbuatan itu bagi hamba, kerana kurang merekaitu
daripada darjat kamal, maka tersalahlah merekaitu daripada jalan syariat
dengan sebab tiada menyandarkan segala perbuatan hamba itu kepada
merekaitu. Maka iaitu ‘itiqad zindiq.
Ketiga kaum yang mengetahui merekaitu
akan bahawasanya, segala perbuatan itu sekeliannya daripada Allah taala,
tetapi ada bagi hamba itu usaha dan ikhtiar.
Dan dengan keduanya itulah hamba
memperbuat segala perbuatannya dan keduanyalah tempat ta’lik hukum
syara’, tetapi kedua2nya itu tiada sekali2 memberi bekas pada perbuatan
yang baharu, hanya memberi bekas itu Allah taala sendiriNya jua.
Maka iaitu As’ariyah ialah ‘itiqad yang
maqbud (dipegang), yang selamat daripada bahaya dunia dan akhirat,
tetapi tiada sampai merekaitu kepada martabat kasyaf kerana terdinding
merekaitu dengan sebab mengata usaha dan ikhtiar itu dari hamba jua,
tiada dipandang akan segala perbuatan itu daripada Allah taala
sendiriNya.
Maka tiap daripada segala thoif
(gulongan) yang tiga itu adalah atas penglihatannya itu Ghisyawah
(kabur/ keliru) , ya’ni dinding yang menutupi daripada sampai
penglihatan merekaitu kepada memandang wahdatul Af’al selama2nya.
Mereka itu didalam dinding tertutup, tiada sampai kepada maqam kasyaf dan musyahadah dan mukafahah.
Wallahu'alam
Wa-Baarakallaahu Fiikum
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakat
Wa-Baarakallaahu Fiikum
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakat
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Besambung.....
Tidak ada komentar:
Posting Komentar