Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
Kitab Syarah Usul Al-Tahqiq-4
Dan lagi firman-Nya :
Ertinya: ” Maka hendaklah dibicarakan
oleh manusia itu daripada apa ia dijadikan itu; iaitu ia dijadikan
daripada air yang terpancar keluar daripada antara sulbi bapanya dan
antara tara’ib ibunya”.
Bukannya keluar itu daripada sulbi
dan tara’ib yang (tanyir) ia keduanya itu iaitu Qudrat Allah Ta’ala dan
Iradat juga kerana keduanya didalam perintah Qudart dan Iradat Allah
Ta’ala.
Maka adalah Qudrat Allah itu suatu
SifatNya yang ‘Maudud’ dengan dia mengadakan mumkin; daripada tidak ada
kepada adanya dan daripada adanya kepada tidak ada.
Dan Iradat Allah itu suatu SifatNya
yang maudud dengan dia menentukan mumkin dengan setengah barang yang
harus atau mumkin itu. Bukan semuanya yang harus itu ditentukan oleh
Iradat itu seperti gerak dan diam; ada dengan tiada; panjang dengan
pendek; besar dengan kecil; tebal dengan nipis; atas dengan bawah; kiri
dengan kanan; hadapan dengan belakang dan lainnya.
Maka semuanya itu harus balik bagi
‘semumkin’ ini tetapi mustahil boleh berhimpun dua yang berlawanan
kepada ‘semumkin’ ini kerana yang ditentukan oleh Iradat Allah itu suatu
daripada keduanya bukan keduanya.
Demikian juga Firman Allah :
Ertinya: “Maka tidakkah dilihat oleh
kamu yakni tidakkah kamu lihat dan kamu bicarakan akan air mani yang
kamu tempuhkan ke dalam rahim perempuan itu, kamukah menjadikan akan dia
itu atau Kamikah yang menjadikan anak itu ?”
Dan Firman-Nya :
Ertinya: “Maka tiadakah kamu lihat
akan benih yang kamu tanam itu, adakah kamu menumbuhkan akan dia atau
Kamikah menumbuhkan akan dia ?”
Dan lagi Firman-Nya :
Ertinya: ” Mengapa tiada menilik,
membicarakan akan mereka itu kepada unta itu betapa dijadikan Allah akan
dia dan tiada ditilik mereka itu kepada segala langit yang tujuh betapa
ditinggikan akan dia dan tiadakah ditilik mereka itu kepada gunung,
betapakah didirikan akan dia dan tiadakah ditilik mereka itu kepada
bumi, betapakah dihamparkan akan dia.
Maka ingatkan olehmu (ya, Muhammad)
hanya sesungguhnya engkau itu mengingatkan saja tiada boleh kuasa engkau
itu dengan mengerasi atas mereka itu. “ Kata Syeikh Ibrahim Al-Qani
didalam Kitabnya yang bernama :
Ertinya: ” Tilik olehmu kepada dirimu
yakni bicarakan olehmu dahulu kepada kejadian dirimu kerana dirimu itu
yang terlebih hampir tempat menilik.”
Perintah Allah Ta’ala darpada yang
lainnya kemudian daripada sudah menilik kepada kejadian dirimu itu, maka
berpindahlah engkau bagi menilik alam yang tinggi iaitu segala langit.
Kemudian maka berpindahlah engkau bagi menilik alam yang indah itu.
Ertinya: “Engkau dapatlah dengan
menilik sekelian itu akan perbuatan tukang yang indah-indah perbuatannya
tetapi dengan dialah berdiri tanda tidaknya dahulu dan baharu adanya
ini.”
Ertinya: ” Dan tiap-tiap barang yang harus itu baharu adanya daripada dahulu, niscaya mustahil atasnya itu sedia sekali-kali.”
Kerana itulah Hadis Nabi saw:
Ertinya: ” Fikirkan oleh kamu pada segala yang dijadikan Allah Ta’ala dan jangan kamu fikirkan pada diri Zat Allah Ta’ala “.
Wallahu'alam
Barakallahu Fikum
Barakallahu Fikum
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatu
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Bersambung ......
Tidak ada komentar:
Posting Komentar