Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Kitab Al-Darul Nafis, Syeh Muhammad Nafis Al-Banjari 8
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
(kata) syech abdul wahab assya’rani فتأمل
فاله نفيس(syahadan) jikalau itu jua musyahadahkan insyaallah ta’ala
sampai jua ia kepada allah ta’ala kerana maqam tauhidul af’al ini maqam
yang dibawah segala2aripada sega maqam arifin maqam tauhidul af’al ini
satu martabat daripada beberapa martabat orang yang sampai kepada allah
ta’ala kerana jalan sampai kepada allah ta’ala itu empat martabat
seperti lagi yang akan datang insyaalah ta’ala pada akhir khotimah
asyia’ (أشياء) Setiap sesuatu @ ada @ keberadaan…
(‘keseolahan ada’ namun ‘tiada’ kerana
setiap keujudan cuma besifat sementara @ khayalan @ maya materi
(dualisma)labisa (لبس) kekaburan @ keracauan @ hijab @ kesamaran @
kurang faham @ kekalutlan dalam mengerti @ keteledoran fikirkhitob
(خطاب) cerita @ lakatkan @ berita @ sifatkanNafhun (نفخ) @ tiupan ruh @
menjana pergerakanthoir (طائر) @ unggas terbang @ burung @ yang bisa
terbang
**nota**
Pemburu haqiqat tidak membiarkan
fikirannya ditakluki larangan2 @ hijab2 @ kekaburan2. Dia sentiasa
mencari jalan @ kaedah2 menembusi hijab2 untuk mara terus kembali kepada
‘keesaan semata’”tiap2″ adalah sifat2 dualisma tuhan. “TIAP” adalah
sifat fungsi ketuhanan
(shahadan) maqam inilah yang mula2 ia
anugerah akan allah ta�ala kepada orang yang salik atau kepada orang
yang lainnya iaitu seperti orangyang majzub umpamanya dan erti majzub
itu orangyang diambil allah ta�ala dengan terkejut serta dirinya tahu
akan mengenal zatnya dan sifatnya dan asma�nya dan af�alnya daripada
tiada mengerjakan �ibadat dan tiada talqin daripada guru dan tiada
ijazah masyaih
(shahadan) bahawasanya maqam inilah
natijahtus suluk dan samarahnya ertinya jadi daripada orangyang salik
dan buahnya (dan) erti salik iaitu orangyang bersunggoh2 ia ijtihadnya
berbuat �ibadat kepada allah ta�ala dengan riadhoh ijazah akan dia olih
syehnya kepadanya dengan tiada cedera ia pada mengerjakan akan dia dan
tiada menyalahi ia akan barang disuruhkan akan dia olih gurunya daripada
segala �ibadat dan lainnya (dan) erti arif itu iaitu orangyang mengenal
allah ta�ala dan mengenal hamba lagi dapat ia membezakan antara kholiq
dan makhluk dan musyahadah segala yang tersebut itu
ijazah (إجازه) @ izin @ baiat @
menurunkanijtihad (إجتهاد) @ bersunggoh2 tampa erti penat lelahkholiq
(خالق) @ penciptamajzub (مجذوب) @ medapat ilham2 tanpa tunjuk ajar dari
sesiapapunmasyaih (مشائخ)@ guru yang mengajar dan pemberi
pertunjuknatijahtus suluk (نتيجة السولوك) @ tujuan @ hasil pengembaraan
rohaniyahriadhoh (رياضة) @ sentiasa melakukansamarah (ثمره) @ buah ato
hasilnyatalqin (تلقين) @ tunjuk ajar atau arahan
(dan maqam inilah) maqam yang pertama
daripada maqam arifin yang meyampaikan ia kepada maqam yang diatasnya
iaitu maqam tauhidul asma iaitu maqam yang kedua daripada segala maqam
ariffin
الفصل الثانى فى بيان توحيد الاسماء
Bermula fasal yang kedua pada menyatakan
tauhidul asma ertinya mengesakan allah ta�ala pada segala nama yang
iaitu mengesakan yang dinamakan (shahadan) bermula kifiyat mengesakan
allah ta�ala pada segala asma�nya itu iaitu seperti bahawa engkau
pandang dengan mata kepalamu dan engkau syuhud dengan matahatimu
bahawasanya segala asma� itu kembali kepada ia kepada esa allah ta�ala
ya�ni segala yang bernama didalam alam ini sekeliannya menzhohir asma�
iaitu menuntut ia akan ujud musamma maka tiada yang maujud itu pada
haqiqat hanya allah ta�ala sendirian jua dan ujud segala alam ini hanya
khayal dan waham jua dengan dinisbahkan kepada allah ta�ala maka sebab
itulah kembali segala asma� itu kepada yang maujud iaitu allah subhanahu
wata�ala dan ujud allah itu qhoim ia pada segala asma� dan zhohir ia
dengan dia itu satu jua ya�ni bahawasanya segala asyia� itu kezhohiran
dan kenyataan bagi zat yang satu jua dan yang zhohir dengan segala
asyia�
Itu satu jua daripada tiada itihad dan hullul maha tinggi allah
ta�ala daripada yang demikian itu akan sebagai tinggi yang amat besar
sebab pun dibuat mithal olih setengah daripada segala arif billah itu
kerana menghampir kepada faham jua (ada pun) allah subhanahu wata�ala
itu maha suci dan maha tinggi seperti yang dimithalkan itu iaitu seperti
kaca yang bertulis setengah merah dan setengahnya kuning dan
setengahnya hijau maka dihantarkan akan dia diantara bumi dan cahaya
benderang matahari
Maka betapa engkau lihat kepada benderang cahaya
matahari itu tertulis ia pada bumi itu dengan warna nama tiap2 sifat
yang ada ia didalam kaca itu padahal benderang cahaya matahari itu tiada
berpindah ia ia kepadanya dan tiada bercerai ia daripada zat matahari
itu serta yang demikian itu zhohir ia dengan segala sifat sekeliannya
itu padahal matahari itu satu jua (maka) bicarakan olihmu akan mithal
ini dengan bicara yang sempurna mudah2an mengasihani allah ta�ala akan
dikau pada barangyang engkau dapat akandia muafakat ia bagi barangyang
kami mithalkan akan dia itu.(setelah itu) hai segala saudaraku yang arif
jikalau sudah hasil bagimu maqam ini kemudian maka tajjali hak ta�ala
atasmu menselak2 daripada dinding menzhohirnya dengan dua isim yang
menunjukan keduanya itu akan dikau atas binasa segala menzhohirnya itu
didalam diri ahadiyah allah ta�ala
asma’ (اسماء) @ nama2hullul (حلول) @
melingkupi @ mengandungi berlawanan kepada meliputi @ sebatian itihad
(إتحاد) @ didalam kifiyat (كيفية) @ cara @ kaedah @ jalan2musamma (مسمى)
@ yang dinamai.....
Wallahu'alam
Wa-Baarakallaahu Fiikum jamii'an
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakat
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wa-Baarakallaahu Fiikum jamii'an
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakat
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Besambung.......
Tidak ada komentar:
Posting Komentar