Cari Blog Ini

Sabtu, 28 Juni 2014

Kitab Al-Darrul Nafis - 8, Syeh Muhammad Nafis Al-Banjari

Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.

Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.

 



“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
Kitab Al-Darul Nafis, Syeh Muhammad Nafis Al-Banjari 8


(kata) syech abdul wahab assya’rani فتأمل فاله نفيس(syahadan) jikalau itu jua musyahadahkan insyaallah ta’ala sampai jua ia kepada allah ta’ala kerana maqam tauhidul af’al ini maqam yang dibawah segala2aripada sega maqam arifin maqam tauhidul af’al ini satu martabat daripada beberapa martabat orang yang sampai kepada allah ta’ala kerana jalan sampai kepada allah ta’ala itu empat martabat seperti lagi yang akan datang insyaalah ta’ala pada akhir khotimah asyia’ (أشياء) Setiap sesuatu @ ada @ keberadaan…
(‘keseolahan ada’ namun ‘tiada’ kerana setiap keujudan cuma besifat sementara @ khayalan @ maya materi (dualisma)labisa (لبس) kekaburan @ keracauan @ hijab @ kesamaran @ kurang faham @ kekalutlan dalam mengerti @ keteledoran fikirkhitob (خطاب) cerita @ lakatkan @ berita @ sifatkanNafhun (نفخ) @ tiupan ruh @ menjana pergerakanthoir (طائر) @ unggas terbang @ burung @ yang bisa terbang
**nota** 
Pemburu haqiqat tidak membiarkan fikirannya ditakluki larangan2 @ hijab2 @ kekaburan2. Dia sentiasa mencari jalan @ kaedah2 menembusi hijab2 untuk mara terus kembali kepada ‘keesaan semata’”tiap2″ adalah sifat2 dualisma tuhan. “TIAP” adalah sifat fungsi ketuhanan
(shahadan) maqam inilah yang mula2 ia anugerah akan allah ta�ala kepada orang yang salik atau kepada orang yang lainnya iaitu seperti orangyang majzub umpamanya dan erti majzub itu orangyang diambil allah ta�ala dengan terkejut serta dirinya tahu akan mengenal zatnya dan sifatnya dan asma�nya dan af�alnya daripada tiada mengerjakan �ibadat dan tiada talqin daripada guru dan tiada ijazah masyaih
(shahadan) bahawasanya maqam inilah natijahtus suluk dan samarahnya ertinya jadi daripada orangyang salik dan buahnya (dan) erti salik iaitu orangyang bersunggoh2 ia ijtihadnya berbuat �ibadat kepada allah ta�ala dengan riadhoh ijazah akan dia olih syehnya kepadanya dengan tiada cedera ia pada mengerjakan akan dia dan tiada menyalahi ia akan barang disuruhkan akan dia olih gurunya daripada segala �ibadat dan lainnya (dan) erti arif itu iaitu orangyang mengenal allah ta�ala dan mengenal hamba lagi dapat ia membezakan antara kholiq dan makhluk dan musyahadah segala yang tersebut itu
ijazah (إجازه) @ izin @ baiat @ menurunkanijtihad (إجتهاد) @ bersunggoh2 tampa erti penat lelahkholiq (خالق) @ penciptamajzub (مجذوب) @ medapat ilham2 tanpa tunjuk ajar dari sesiapapunmasyaih (مشائخ)@ guru yang mengajar dan pemberi pertunjuknatijahtus suluk (نتيجة السولوك) @ tujuan @ hasil pengembaraan rohaniyahriadhoh (رياضة) @ sentiasa melakukansamarah (ثمره) @ buah ato hasilnyatalqin (تلقين) @ tunjuk ajar atau arahan
(dan maqam inilah) maqam yang pertama daripada maqam arifin yang meyampaikan ia kepada maqam yang diatasnya iaitu maqam tauhidul asma iaitu maqam yang kedua daripada segala maqam ariffin 
الفصل الثانى فى بيان توحيد الاسماء
Bermula fasal yang kedua pada menyatakan tauhidul asma ertinya mengesakan allah ta�ala pada segala nama yang iaitu mengesakan yang dinamakan (shahadan) bermula kifiyat mengesakan allah ta�ala pada segala asma�nya itu iaitu seperti bahawa engkau pandang dengan mata kepalamu dan engkau syuhud dengan matahatimu bahawasanya segala asma� itu kembali kepada ia kepada esa allah ta�ala ya�ni segala yang bernama didalam alam ini sekeliannya menzhohir asma� iaitu menuntut ia akan ujud musamma maka tiada yang maujud itu pada haqiqat hanya allah ta�ala sendirian jua dan ujud segala alam ini hanya khayal dan waham jua dengan dinisbahkan kepada allah ta�ala maka sebab itulah kembali segala asma� itu kepada yang maujud iaitu allah subhanahu wata�ala dan ujud allah itu qhoim ia pada segala asma� dan zhohir ia dengan dia itu satu jua ya�ni bahawasanya segala asyia� itu kezhohiran dan kenyataan bagi zat yang satu jua dan yang zhohir dengan segala asyia�
 Itu satu jua daripada tiada itihad dan hullul maha tinggi allah ta�ala daripada yang demikian itu akan sebagai tinggi yang amat besar sebab pun dibuat mithal olih setengah daripada segala arif billah itu kerana menghampir kepada faham jua (ada pun) allah subhanahu wata�ala itu maha suci dan maha tinggi seperti yang dimithalkan itu iaitu seperti kaca yang bertulis setengah merah dan setengahnya kuning dan setengahnya hijau maka dihantarkan akan dia diantara bumi dan cahaya benderang matahari 
Maka betapa engkau lihat kepada benderang cahaya matahari itu tertulis ia pada bumi itu dengan warna nama tiap2 sifat yang ada ia didalam kaca itu padahal benderang cahaya matahari itu tiada berpindah ia ia kepadanya dan tiada bercerai ia daripada zat matahari itu serta yang demikian itu zhohir ia dengan segala sifat sekeliannya itu padahal matahari itu satu jua (maka) bicarakan olihmu akan mithal ini dengan bicara yang sempurna mudah2an mengasihani allah ta�ala akan dikau pada barangyang engkau dapat akandia muafakat ia bagi barangyang kami mithalkan akan dia itu.(setelah itu) hai segala saudaraku yang arif jikalau sudah hasil bagimu maqam ini kemudian maka tajjali hak ta�ala atasmu menselak2 daripada dinding menzhohirnya dengan dua isim yang menunjukan keduanya itu akan dikau atas binasa segala menzhohirnya itu didalam diri ahadiyah allah ta�ala
asma’ (اسماء) @ nama2hullul (حلول) @ melingkupi @ mengandungi berlawanan kepada meliputi @ sebatian itihad (إتحاد) @ didalam kifiyat (كيفية) @ cara @ kaedah @ jalan2musamma (مسمى) @ yang dinamai.....
Wallahu'alam
Wa-Baarakallaahu Fiikum jamii'an
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakat



 Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim

Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim

amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Besambung.......

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Risalah Alladuniyah-Imam Ghazaly

Risalah Alladuniyah-Imam Ghazaly   1 Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu. Bismillahirrahmanirrahim Allahummashalli 'al...