Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
Usul Diri -38
Diri Tajalli
Istilah DIRI TAJALLI ini ada yang
mengertikan sebagai menunjukkan Diri Zat, ada juga yang mentafsirkan
sebagai menzahirkan, dan ada juga sebagai menampakkan diri Zat itu,
dalam tafsiran pimpinan Ar Rahman menyebut sebagai menzahirkan sifat
kebesaran ZatNya, walau apapun soal pokoknya ialah Zat yang Maha Agong
itu telah me ntajallikan dirinya di bukit Thur Sina lalu bukit itu
menjadi hancur berderai DI RI TAJALLI SATU ANALISA berdasarkan ayat
Tajalli di atas sudah jelas bahawa DIRI TAJALLI itu bukan makhluk akan
tetapi Tuhan dengan sifat keagunganNya yang memiliki sifat yang
berlainan dengan sifat kebesaranNya, saya lebih menumpukan analisa ini
berdasarkan ilmu sifat 20 yang membezakan sifat keagungan dan sifat
kebes aranNya kerana sifat keagunganNya itu adalah sifat yang menetapkan
sifat keagungan DiriNya secara mutlak sementara sifat kebesaranNya
adalah sifat yang di timpakan kepada sekalian makhlukNya sebab itulah
sifat maanawiyah dan Salbiyah berbeza, hal ini perlu di rujuk kepada
guru yang lebih arif
Soa l mengapa
Diri Tajalli ini menjadi rujukan diri
yang di kaitkan dengan diri manu sia ialah kerana ujud sifat salbiyah
(Wahdaniyah) pada sifat Kamal Allah s.w.t hal ini adalah jelas, inilah
yang terdapat pada sifat Iftiqar kerana itu di katakan bahawa semua
perbuatan,kehendak, dan kuasa penggerak adalah datang daripada A llah
s.w.t sila rujuk pada ayat at takwir 29, ayat ash shaffat 96, ayat Al An
am 61, ayat surah al Baroah 51, ayat surah al anfal 17 dan An Nisa 78
dan banyak ayat lagi, dan yang terbaiknya ialah berjumpalah dengan guru
yang arif Jika kita ambil daripada peristiwa Musa ini maka kita dapati
ilmu ini merangkumi dua ilmu yang besar dan asas iaitu ilmu Rububiyah
dan Uluhiyah yang mana ilmu Rububiyah inilah yang di katakan Tuhan
menjadikan sesuatu daripada alam ini, sementara ilm u uluhiyah adalah
ilmu yang membabitkan diri terdiri, diri terperi dan diri sebenar diri
dan yang menghubungkan di antara dua ilmu yang asas ini ialah sifat
Wahdaniyah dari kumpulan sifat Salbiyah.
Allah Subhanallahu wa ta'alaa tidak di katakan Rabb
jika Dia tidak bersifat Salbiyah Melihatkan kepada peristiwa nabi Musa
maka jelaslah kuasa Uluhiyah di kuasai oleh sifat Wahdaniyah yang ada
pada sifat Kamal yang menunjukkan bahawa segala sesuatu itu datangnya
daripada Ke Esaan Allah belaka iaitu SETIA PSESUATU ITU DATANG DARIPADA
ALLAH. cuma adalah agak mustahil bagi nabi Musa mahu melihat wajah Zat
Allah sebab kuasa Nur ala Nur itu tersangat kuat sehinggakan bukit Thur
sinapun hancur berderai menjadi abu, itulah sebabnya pandangan para
ulama menyatakan bahawa NUR itu memiliki kuasa yang bukan layak bagi
sekalian baharu mendampinginya dan sebab itulah juga Allah menjadikan
alam yang nyata ini bersumber daripada tanah nurani, air nurani, angin
nurani dan api nurul adhom sebagai pelindung kuasa ketahanan, semua ini
perlu di gurui.
Berasambung...........
Wallahu'alam
Barakallahu Fikum
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatu
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Tidak ada komentar:
Posting Komentar