Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
Usul Diri -35
Istilah Diri
2. DIRI TERPERI Istilah diri TERPERI adalah melibatkan ilmu yang
berkaitan dengan perkara Kerohanian, asal ilmu ini di petik dari istilah
Rohani yang mengandungi anasir roh,akal,nafsu dan juga nyawa, apa bila
Rohani itu di bahagikan kepada dua maka ujudlah istilah Ruhul Yaqazah
dan Ruhul Hayat, Ruhul Yaqazah mengandungi anasir roh,akal dan juga
nafsu sementara r uhul hayat mengandungi anasir nyawa sahaja Ruhul
Yaqazah inilah yang di kenali sebagai diri TERPERI, diri ini di sebut
TERPERI adalah kerana ia memiliki keupayaan yang tidak ada tolak
bandingnya, ertinya tidak terperi keupayaannya,kehendak dan juga
ilmunya, asal usulnya daripada sifat maani iaitu sifat qudrat,Iradat d
an juga Ilmu, dari qudrat ujud roh, dari Iradat ujud nafsu dan dari ilmu
ujud Akal, semua ini perlu di pelajari dari ilmu sifat 20 tanpanya
adalah sukar untuk di fahami Di dalam al quran cerita Ruhul Yaqazah atau
diri TERPERI ini kita boleh memahaminya melalui surah Al An am ayat 60
FirmanNya:…
Maksudnya: Dan Dialah yang menidurkan
kamu pada waktu malam, dan mengetahui apa yang kamu kerjakan pada siang
hari, kemudian Dia bangunkan kamu (dari tidur) untuk di sempurnakan
ajal yang telah di tetapkan, kemudian kepadaNyalah tempat kamu kembali,
kemudian Dia menyatakan kepada kamu apa yang telah kamu lakukan
Ayat yang di atas menunjukkan bahawa
kamu itu adalah kamu diri TERPERI iaitu apabila kita di tidurkan oleh
Allah maka roh, akal dan nafsu keluar dari jasad, yang tinggal hanyalah
jasad dan juga nyawa, andainya nyawapun keluar maka ia di namakan mati
Allah berfirman lagi dalam surah Az Z umar ayat 42Maksudnya: Allahlah
yang menguasai segala-galanya, Dia mengambil dan memisahkan satu-satunya
jiwa dari badan, jiwa yang orang sampai ajalnya, dan jiwa orang yang
tidak mati dalam masa tidurnya, kemudian Dia menahan jiwa orang yang Dia
tetap kan matinya dan melepaskan kembali jiwa yang lain kebadannya,
sehingga sampai ajal yang di tentukan sesungguhnya yang demikian itu
tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir
Ayat yang di atas menerangkan semua
perkara diri di tahan oleh Allah atas fitrah kehendakNya sama ada Dia
tahan atau Dia lepaskan jiwa-jiwa atau di hukum mati dalam tidur atau
menahan jiwa yang terhukum mati dan melepaskan kembali jiwa ke badan
sehingga sampai ajal, ertinya semasa orang tidur Allah tahan Ruhul
Yaqazah, sementara Ruhul Hayat tetap dengan jasad, apabila Ruhul Yaqazah
di lepaskan kembali ke badan maka terjagalah manusia itu, ini juga
bermaksud bahawa Ruhul Yaqaz ah (diri TERPERI) itu bermaksud Roh yang
menjagakan manusia, ertinya apabila roh,akal dan juga nafsu keluar maka
manusia tidur dan apabila di lepaskan balik pada jasad maka manusia
terjaga
Untuk memahamkan lagi konsep diri TERPERI ini maka di sini di terangkan dengan tafsiran ijtihad ulama mengatakan bahawa
Untuk memahamkan lagi konsep diri TERPERI ini maka di sini di terangkan dengan tafsiran ijtihad ulama mengatakan bahawa
Bi anna fi kulli jasadi ruhaini ihuda
huma ruhul yaqazatillati ajrallahul adata bi an naha iza kanat fil
jasadi kanal insanu mustaiqizon fa iza kho rajat minhu nama wa roo at
til kal ruhul mana mati, wal ukhro ruhul haayatallati aj rollahul adaata
bi annaha iza kaanat fil jasadi kana hayyan faiza faroqot hu mata wa
hatanir ruhaani fi batinil insaani la yu rofu maqor ruhuma illa man at
lamahull ahu ala zalik
Maksudnya: Bahawa setiap jasad itu
ada dua jenis roh, salah satu dari keduanya ialah Ruhul Yaqazah, yang di
alirkan oleh Allah adat. jika ia berada pada jasad, jadilah manusia itu
jaga (sedar) Maka apabila ia keluar daripada jasad, maka tidurlah
manusia dan melihatlah roh (diri TERPERI) itu akan mimpi-mimpi,
sementara ruhul hayat yang di alirkan olehNya adat jika ia berada dalam
satu jasad maka jadilah jasad hidup, apabila ia berpisah dari badan maka
matilah manusia, dan kedua jenis roh ini berada dalam jasad manusia
yang tidak di ketahui tempat ketetapannya melainkan orang yang di
perlihatkan oleh Allah kepadanya atas yang demikian itu Lebih jelas lagi
ilmu diri TERPERI ini jika kita boleh faham ilmu IFTIQAR pada bab sifat
qahar iaitu sifat qudrat,Iradat,Imu dan sifat hayat, yang mana sifat
ini lazim melazimi dengan sifat Maanawiyah (Qadirun, Maridun, Alimun dan
juga Hayyun) dan satu sifat Salbiyah (Sifat Kamal) yang menguasai sifat
qahar yang menyebabkan semua kuasa ini di tangani oleh Ke Esaan Allah
semata-mata yang menghasilkan maksud ayat At Takwir ayat 29, Ash Shafat
96, Al An am 61, Al Baroah 51 dan banyak ayat lagi Ilmu diri TERPERI
inilah yang menyebabkan manusia menanggung azab dan sangsara kerana
disana ujudnya roh, akal dan juga nafsu yang menyebabkan manusia hanyut
dalam ilmu akidah dan perhubungannya dengan Tuhan Yang Maha Esa,
sebaiknya berjumpalah guru yang arif tentang ilmu ini Dengan memahami
ilmu diri TERPERI ini juga maka kenallah kita akan maksud Ammar Rabbi
yang tertakluk di bawah takdir Tuhan atau ilmu yang di namakan qadha dan
qadar, ilmu ini sangat luas, ia perlu di pelajari dengan berpandukan al
quran dan hadis nabi s.a.w dan ilmu inilah yang di kuasai oleh Saidina
Ali r.a yang di muatkan oleh Yusuf Al Qardawi di dalam kitab khutbahnya
Awas kepada yang mempelaj ari ilmu diri TERPERI ini juga harus di
peringatkan supaya jangan mengamalkan fahaman Jabariah, yang sebaiknya
kita perlu merujuk ayat-ayat jabariah sehingga ia dibawa kepada fahaman
ahli Sunnah Wal Jamaah kerana tugas kita sebagai khalifah di bumi ini
tertunai dengan sebaiknya
Berasambung...........
Berasambung...........
Wallahu'alam
Barakallahu Fikum
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatu
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Tidak ada komentar:
Posting Komentar