Cari Blog Ini

Kamis, 03 Juli 2014

Usul Diri -42 Lailatul Qadar Suatu Analisa 2


Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.

Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.

 



“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
 Usul Diri -42
 Lailatul Qadar Suatu Analisa 

4. Imam Ahmad meriwayatkan sebuah hadis daripada Ibnu Umar r.a, Maksudnya: Barangsiapa yang berusaha menuntutnya, maka hendaklah dituntutnya pada malam dua puluh tujuh. 5. Melalui ijtihad mengikut kaedah surah Al-Qadr ayat 1 hingga 5 mengikut kaedah hurufiah pada bilangan huruf kepada perkataan Lailatul Qadar tersebut. 

Huruf tersebut ialah Lam, Ya Lam, Ta Alif, Lam, Qof, Dal dan Ro. Jumlahnya adalah 9 huruf, sementara perkataan Lailatul Qadri itu hanya terdapat pada tiga ayat sahaja didalam Al-Qur’an, iaitu pada surah Al-Qadr itu sendiri iaitu pada ayat 1 hingga ayat 3. kera na itu dikalikan 9 huruf itu dengan 3 malam qadar jadi jumlahnya adalah 27 malam , maksudnya malam yang ke-27 Ramadhan. 

Secara kebetulan pula perkataan yang terdapat pada surah Al-Qadr itu semuanya berjumlah 30. ini menunjukkan bilangan hari didalam bulan Ramadhan dan pada ayat yang kelima dari surah ini terdapat pula kalimah “Hiya” iaitu perkataan yang ke- 27  yang menunjukkan matlamat malam qadar terse but iaitu Salamun Hiya (sejahteralah ia) iaitu orang yang beramal dan mendapat kemuliaan sehingga fajar. 

Adalah diingatkan bahawa seseorang yang mahu merasakan malam keutamaan yang berdarjat 1000 bulan itu janganlah mengharapkan akan ketibaan malam tersebut untuk beribadat, ianya mestilah dimulai daripada sekarang hingga bila-bila kerana jangan apabila ada peluang yang baik baru mahu beribadat kepada Allah. 

Rezeki ilmu di Malam Lailatul Qadar Lailatul qadar yang di tunggu sudahpun berakhir walau apapun rahmat Allah tetap tidak berwaktu kepada sesiapa yang Allah hendak kurniakan, rahmat Allah tidak terkira banyaknya cuma kepada orang orang khusus rahmat Allah tetap di cari semperna dengan bulan ibadah dengan kete tapan pada malam qadar mengikut maksud ayat al quran Kepada mereka yang beramal syuhud pada sepanjang bulan ramadan dan malam bulan ibadah sebelumnya mereka sangat mengharapkan kurniaan Allah pada kefahaman ilmu mengikut konsep sifat 20 










Namun pada hakikat diri yang mengingat Allah tidak berputusan itu tetap juga mengha rapkan sesuatu petunjuk daripada Allah Apabila kita menarik nafas ataupun nyawa maka tetekala kita mengingat Diri Zat maka teringatlah kita akan keagungan Tuhan yang lima perkara iaitu sifat Salbiyah dan sifat kalanNya yang enam iaitu sifat sama a, bashar dan kalam yang di kuasai oleh Samiun,Basyirun dan Mutakallimun Apabila kita turunkan nafas tetekala kita mengingat Allah maka teringatlah kita kepada ZatNya, AsmakNya, SifatNya dan AfalNya sekali gus kita juga mengingat ZatNya yang Maha Esa pada sifat Kamal, kita ingat sifat kebesaran Allah (Asmak) pada sifat qadirun, Maridun,A limun dan Hayyun, 

Kita ingat pula sifat makhluk pada sifat qahar dengan mengingat sifat Qudrat,Iradat,Ilmu dan Hayat yang menjadi Rohani, dan kita ingat Af al Allah dengan mengingat batang tubuh kita yang menjadi penghuni kepada Rohani Adapun sifat Diri Zat itu di dalam ilmu sifat 20 di namakan sifat Istaghna dan kita ingat diri kita yang beserta Allah dalam ilmu sifat 20 yang bernama Iftiqar, sifat Istaghna mengandungi sifat Jalal dan Jamal sementara sifat Iftiqar adalah sifat yang mengandungi sifat Qahar dan Kamal, ini bererti bahawa apabila kita mengingat Zat maka kita ingat DiriNya dan apabila kita ingat Allah maka kita ingat kita beserta Alla.
Berasambung...........

Wallahu'alam    
Barakallahu Fikum   
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatu 
 

 Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
 


Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Risalah Alladuniyah-Imam Ghazaly

Risalah Alladuniyah-Imam Ghazaly   1 Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu. Bismillahirrahmanirrahim Allahummashalli 'al...