Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
Usul Diri -39
Perhubungan Rohani Dan Allah
Di dalam masalah perhubungan Allah Subhanallahu wa ta'alaa
dan Rohani itu perlu di pelajari dengan penuh hati-hati kerana ia
tersangat seni dan kritis, jika tersilap memahamkannya boleh menjadi
tersesat dan terkeluar daripada fahaman akidah yang sebenar, oleh kerana
perhubungannya dengan Allah ini suatu yang berbentuk kerohanian maka
manusia perlu mempelajari ilmunya dengan betul dan bertanyalah kepada
orang yang Arif, di dalam Al Quran Alla h berfirman (Dan ia tetap
beserta kamu di mana juga kamu berada) Al Hadid 4. ayat ini mengesahkan
bahawa berlaku perhubungan di antara yang tersirat dengan yang Maha
tersirat iaitu perhubungan Rohani dan Allah swt, jika perhubungan ini
tidakberlaku maka tidaklah alam ini menjadi kenyataan dan tidaklah
menjadi bermakna sama sekali, kerana itulah manusia di tuntut
mempelajarinya, jika tidak manusia sentiasa berada di dalam keadaan
syirik dan syirik itu adalah perbuatan yang terkutuk dan di kutuk oleh
Allah swt,
oleh kerana perhubungan di antara Rohani ini tersangat
penting maka umat manusia wajiblah mempelajari asas-asas ilmu itu dahulu
sebelum benarbenar memahaminya kerana ilmu ini di sentoh secara amnya
sahaja di dalam Al Quran, kerana itu ulamak berijtihad untuk menyusun
mengikut Nas yang terdapat di dalam Al Quran dan Hadis Rasullullah saw,
sehingga kedudukkannya dapat difahami walaupun tidak semestinya menepati
maksud yang sebenarnya, namun apa yang penting jangan sampai terjebak
dengan perbuatan syirik,
Kerana itu penulis menganjurkan supaya di pelajari ilmu ini dengan ilmu sifat dua puluh yang berasaskan kerohanian, jika tanpa kerohanian maka ia tidak akan membawa kepada kefahaman yang sebenar dan tidak akan bertemu dengan ilmu kerohanian, adapun ilmu kerohanian ini di sebut oleh Allah di dalam Al Quran sebagaimana firmanN Allah Subhanallahu wa ta'alaa Maksudnya: Dan mereka bertanyakan kepadamu tentang Roh, katakanlah “Roh itu adalah urusan Tuhanku, dan kamu tidak di berikan ilmu (tentangnya) melainkan sedikit sahaja (Bani Israil 85)
Kerana itu penulis menganjurkan supaya di pelajari ilmu ini dengan ilmu sifat dua puluh yang berasaskan kerohanian, jika tanpa kerohanian maka ia tidak akan membawa kepada kefahaman yang sebenar dan tidak akan bertemu dengan ilmu kerohanian, adapun ilmu kerohanian ini di sebut oleh Allah di dalam Al Quran sebagaimana firmanN Allah Subhanallahu wa ta'alaa Maksudnya: Dan mereka bertanyakan kepadamu tentang Roh, katakanlah “Roh itu adalah urusan Tuhanku, dan kamu tidak di berikan ilmu (tentangnya) melainkan sedikit sahaja (Bani Israil 85)
Ayat yang di atas adalah menunjukkan bukti kokoh tentang ujudnya makhluk
yang bernama Roh (Kerohanian) tersebut, makhluk ini di cipta oleh Allah
untuk mengabdikan dirinya kepada Allah dan telahpun mengakui bahawa dia
telah membuat pengakuan di alam Roh, demikian di terangkan oleh tafsir
Al Quran pimpinan ArRahman pada bab petunjuk ayat muka surat 1465 bab
tauhid dan rujukkan pada ayat Al A’araf 172 dan di katakan juga Roh itu
adalah kepercayaan Tauhid dan rujukkannya pada ayat Al Baqarah 255 ini
menunjukkan bab Roh ini adalah persoalan akidah dan juga di katakan
bahawa orang yang tidak mengambil berat tentang tauhid adalah golongan
orang-orang kafir yang fanatik buta.
Kita kembali kepada ayat bani
Israil ayat 85 yang menerangkan bahawa Roh itu di uruskan oleh Allah dan
ilmu tentangnya di perkenalkan oleh Allah hanya sedikit, maksudnya
tidak meluas Apa yang kita kena faham ialah soal ilmu Roh yang sedikit
itu ialah supaya manusia tidak menyelidik ilmu tentangnya secara meluas,
umpamanya Roh itu dijadikan oleh Allah daripada bahan apa? sepertimana
Allah jadikan Adam daripada tanah, kerana soal kerohanian ini bukanlah
setakat Roh sahaja akan tetapi apa-apa yang berbentuk kerohanian adalah
termasuk ilmu Rohani, iaitu ilmu makhluk yang tidak dapat di lihat
dengan mata kasar,
Kepada umat islam jika mereka mengkaji Roh maka itu adalah satu bab sahaja dari bab kerohanian tersebut maka tidaklah wajar bagi manusia takut untuk mengkajinya malah yang dikaji itu ada di dalam batang tubuhnya sendiri, lojiknya apa yang ada didalam rumah kita pun wajib kita mengetahuinya atau apa yang terdapat di dalam poket kitapun wajib kita mengetahuinya sama ada yang benar ataupun yang salah, didalam asas ilmu Roh ini jika kita kata kana bahawa ia di uruskan oleh Allah maka asas ilmu iftiqar pada ilmu sifat dua puluh adalah yang paling tepat untuk kita memahaminya
Kepada umat islam jika mereka mengkaji Roh maka itu adalah satu bab sahaja dari bab kerohanian tersebut maka tidaklah wajar bagi manusia takut untuk mengkajinya malah yang dikaji itu ada di dalam batang tubuhnya sendiri, lojiknya apa yang ada didalam rumah kita pun wajib kita mengetahuinya atau apa yang terdapat di dalam poket kitapun wajib kita mengetahuinya sama ada yang benar ataupun yang salah, didalam asas ilmu Roh ini jika kita kata kana bahawa ia di uruskan oleh Allah maka asas ilmu iftiqar pada ilmu sifat dua puluh adalah yang paling tepat untuk kita memahaminya
Kerana ilmu Roh itu berlegar pada sifat
Qahar Allah Subhanallahu wa ta'alaa dan yang menguruskan Roh itu adalah sifat Kamal Allah
swt, yang mana ia di kuasai oleh ke Esaan Allah itu sendiri, jika tidak
mana mungkin manusia boleh memahami ilmu Roh itu jika tidak melalui ilmu
tersebut inilah satu-satu ilmu yang lebih terang dan jelas untuk di
fahami, namun ilmu ini pula menjadi bahan ketakutan manusia untuk
mempelajarinya kerana di katakan merb ahaya dan di rujuk pula kepada
sebab dan musabab pandangan mazhab wahabi yang telah mengharamkan ilmu
sifat dua puluh itu kerana di katakan membawa kepada kemunduran dan
khurafa.
Berasambung...........
Wallahu'alam
Barakallahu Fikum
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatu
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Tidak ada komentar:
Posting Komentar