Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
Risalah Sirrul Asral -10. Syeh Abdul Qadir Jailani
Maksud dan perkataan mereka adalah
sama. Perbezaan pada zahirnya hanyalah pada perkara-perkara terperinci
dan cara pelaksanaannya.
Sebenarnya ada tiga makna yang
kelihatan sebagai tiga jenis ilmu yang berbeza – dilakukan secara
berbeza, tetapi menjurus kepada yang satu Sesuai dengan sunnah
Rasulullah s.a.w. Ilmu dibahagikan kepada tiga yang tidak ada seorang
manusia boleh menanggung keseluruhan beban ilmu itu juga tidak berupaya
mengamalkan dengan sekaliannya.
Bahagian pertama ayat di atas “Serulah
ke jalan Tuhanmu dengan bijaksana (hikmah)”, Sesuai dengan makrifat, zat
dan permulaan kepada segala sesuatu, pemiliknya mestilah sebagaimana
Nabi s.a.w beramal Sesuai dengannya. Ia hanya dikurniakan kepada lelaki
sejati yang berani, tentera kerohanian yang akan mempertahankan
kedudukannya dan menyelamatkan ilmu tersebut. Nabi s.a.w bersabda,
“Kekuatan semangat lelaki sejati mampu menggoncang gunung”. Gunung di
sini menunjukkan keberatan hati sesetengah manusia. Doa lelaki sejati
yang menjadi tentera kerohanian dimakbulkan. Bila mereka menciptakan
sesuatu ia berlaku, bila mereka mahukan sesuatu hilang maka ia pun
hilang.
“Dia kurniakan hikmah kepada sesiapa yang Dia kehendaki, dan Barangsiapa dikurniakan hikmah maka sesungguhnya dia telah diberi kebajikan yang banyak”. (Surah Baqarah, ayat 269).
Jenis kedua ialah ilmu zahir yang
disebut Quran sebagai “seruan yang baik”. Ia menjadi kulit kepada hikmah
kebijaksanaan rohani. Mereka yang memilikinya menyeru kepada kebaikan,
mengajar manusia berbuat baik dan meninggalkan larangan-Nya. Nabi s.a.w
memuji mereka. Orang yang berilmu menyeru dengan lemah lembut dan baik
hati, sementara yang jahil menyeru dengan kasar dan kemarahan.
Jenis ketiga ialah ilmu yang menyentuh
kehidupan manusia di dalam dunia. Ia disebut sebagai ilmu agama
(syariat) yang menjadi sarang kepada hikmah kebijaksanaan (makrifat). Ia
adalah ilmu yang diperuntukkan kepada mereka yang menjadi pemerintah
manusia; menjalankan keadilan ke atas sesama manusia; pentadbiran
manusia ke atas sesama manusia. Bahagian terakhir ayat Quran yang di
atas tadi menceritakan tugas mereka “dan berbincanglah dengan mereka
dengan cara yang lebih baik”. Mereka ini menjadi kenyataan kepada sifat
Allah “al-Qahhar” Yang Maha Keras. Mereka berkewajipan menjaga peraturan
di kalangan manusia selaras dengan hukum Tuhan, seumpama sabut
melindungi tempurung dan tempurung melindungi isi.
Nabi s.a.w menasihatkan, “Biasakan
dirimu berada di dalam majlis orang-orang arif, taatlah kepada pemimpin
kamu yang adil. Allah Yang Maha Tinggi menghidupkan hati dengan hikmah
seperti Dia jadikan bumi yang mati hidup dengan tumbuh-tumbuhan dengan
menurunkan hujan”. Baginda s.a.w juga bersabda, “Hikmah adalah harta yang hilang bagi orang yang beriman, dikutipnya di mana sahaja ditemuinya”.
Malah perkataan yang diucapkan oleh
manusia biasa datangnya daripada Loh Terpelihara menurut hukum Allah
terhadap segala perkara daripada awal hingga akhir. Loh itu disimpan
pada alam tinggi pada akal asbab tetapi perkataan diucapkan menurut
makam seseorang. Perkataan mereka yang telah mencapai makam makrifat
adalah secara langsung daripada alam tersebut, makam kehampiran dengan
Allah. Di sana tidak ada perantaraan.
Ketahuilah bahawa semua akan kembali
kepada asal mereka. Hati, zat, mesti dikejutkan; jadikan ianya hidup
untuk mencari jalan kembali kepada asalnya yang suci murni. Ia mesti
mendengar seruan. Seseorang mesti mencari orang yang orang yang
daripadanya seruan itu muncul, melaluinya zahir seruan. Itulah guru yang
sebenar. Ini merupakan kewajipan bagi kita. Nabi s.a.w bersabda,
“Menuntut ilmu wajib bagi setiap orang Islam lelaki dan perempuan”.
Ilmu
tersebut merupakan peringkat terakhir semua ilmu, itulah ilmu makrifat,
ilmu yang akan membimbing seseorang kepada asalnya, yang sebenar
(hakikat). Ilmu yang lain perlu menurut sekadar mana keperluannya. Allah
menyukai mereka yang meninggalkan cita-cita dan angan-angan kepada
dunia, kemuliaan dan kebesarannya, kerana kepentingan duniawi ini
menghalang seseorang kepada Allah.
“Katakanlah: “Aku tidak meminta kepadamu upah atas (menyampaikan)nya, kecuali percintaan (kepadaku) lantaran kerabat”. (Surah Syura, ayat 23).
Ditafsirkan maksud perkataan “apa yang hampir dengan kamu” ialah datang hampir dengan kebenaran.
Berasambung...........
Wallahu'alam
Barakallahu Fikum
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatu
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar