Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
Risalah Sirrul Asral -19. Syeh Abdul Qadir Jailani
Satu hari wali Allah Yahya bin Mua’adh ar-Razi ditanya, “Bagaimana
mengenali Allah?’ Dia menjawab, “Melalui gabungan yang bertentangan”.
Pertentangan termasuk pada, dan
sebenarnya keperluan bagi, memahami sifat-sifat Allah. Dengan
menghadapkan diri kepada hakikat Ilahi seseorang menjadi cermin yang
membalikkan kebenaran itu, juga sifat Yang Maha Perkasa dibalikkan.
Dalam diri manusia terkandung seluruh alam maya. Sebab itu dia dipanggil
penggabung yang banyak. Allah menciptakan manusia dengan dua
tangan-Nya, tangan kemurahan-Nya dan tangan keperkasaan-Nya, keperkasaan
dan kekuasaan. Jadi, manusia adalah cermin yang menunjukkan kedua-dua
belah, yang kasar serta tebal dan yang halus serta indah.
Semua nama-nama Ilahi menyata pada
manusia. Semua makhluk yang lain hanya sebelah sahaja. Allah menciptakan
iblis dan keturunannya dengan sifat kekerasan-Nya. Dia ciptakan
malaikat dengan sifat kemurahan-Nya. Nilai-nilai kesucian dan kebaktian
yang berterusan terkandung dalam kejadian malaikat, sementara iblis dan
keturunannya yang diciptakan dengan sifat kekerasan-Nya, mempunyai nilai
kejahatan, kerana itu iblis menjadi takabur, dan bila Allah perintahkan
sujud kepada Adam dia ingkar.
Oleh kerana manusia mempunyai
kedua-dua ciri alam tinggi dan rendah, dan Allah telah memilih
utusan-utusan dan wali-wali-Nya dari kalangan manusia, mereka tidak
bebas daripada kesilapan. Nabi-nabi dipelihara dari dosa-dosa besar
tetapi kesilapan kecil harus berlaku pada mereka. Wali-wali pula tidak
terjamin dipelihara daripada dosa tetapi adalah dikatakan wali-wali itu
hampir dengan Tuhan, mencapai makam kesempurnaan, mereka masuk ke bawah
perlindungan Tuhan daripada dosa-dosa besar.
Syaqiq al-Baqi berkata, “Terdapat
lima tanda kebenaran: perangai yang lemah lembut dan lembut hati,
menangis kerana menyesal, mengasingkan diri dan tidak peduli tentang
dunia, tidak bercita-cita tinggi, dan memiliki rasa hati (gerak hati
atau intuisi). Tanda-tanda pendosa juga lima; keras hati, mempunyai mata
yang tidak pernah menangis, mencintai dunia dan kesenangannya,
bercita-cita tinggi, tidak bermalu dan tidak ada rasa atau gerak hati”.
Nabi s.a.w meletakkan empat nilai
pada orang yang baik-baik, “Boleh dipercayai dan menjaga apa yang
diamanahkan kepadanya dan mengembalikannya.
Menepati janji. Bercakap
benar, tidak berbohong. Tidak kasar dalam perbincangan dan tidak
menyakitkan hati orang lain”. Baginda s.a.w juga memberitahu empat tanda
pendosa, “Tidak boleh dipercayai dan merosakkan amanah yang diberikan
kepadanya, mungkir janji, menipu, suka bertengkar, memaki apabila
berbincang dan menyakitkan hati orang lain”. Seterusnya pendosa tidak
dapat memaafkan kawan-kawannya. Ini tanda tiada iman kerana kemaafan
menjadi tanda utama orang beriman. Allah memerintahkan rasul-Nya:
“Berilah maaf, dan suruhlah mereka (manusia) berbuat kebaikan, dan berpalinglah daripada orang-orang yang bodoh”. (Surah A’raaf, ayat 199).
“Berilah maaf, dan suruhlah mereka (manusia) berbuat kebaikan, dan berpalinglah daripada orang-orang yang bodoh”. (Surah A’raaf, ayat 199).
Perintah ‘maafkanlah’ bukan hanya
tertuju kepada Rasulullah s.a.w seorang sahaja. Ia mengenai semua orang
dan tentu sahaja termasuk mereka yang beriman dengan Rasulullah s.a.w.
Perkataan ‘maafkanlah’ bermakna jadikan tabiat memafkan, jadikan sifat
atau peribadi. Sesiapa yang ada sifat pemaaf menerima satu daripada
nama-nama Allah – ar-Rauf – Yang Memaafkan.
“Barangsiapa memaafkan dan membereskan maka ganjarannya (adalah) atas (tanggungan) Allah”. (Surah Syura, ayat 40).
“Barangsiapa memaafkan dan membereskan maka ganjarannya (adalah) atas (tanggungan) Allah”. (Surah Syura, ayat 40).
Ketahuilah ketaatan kepada Allah
bertukar menjadi ingkar, kejahatan dan dosa menjadi kebaikan, tidak
berlaku dengan sendiri, tetapi dengan rangsangan, pengaruh, tindakan
serta usaha diri sendiri. Nabi s.a.w bersabda, “Semua anak dilahirkan
muslim. Ibu bapanya yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi”.
Setiap orang ada bakat untuk menjadi baik atau jahat, boleh memiliki
sifat-sifat baik dan buruk dalam masa yang sama. Jadi, adalah salah
menghukum seseorang atau sesuatu sebagai sepenuhnya baik atau buruk.
Tetapi benar jika dikatakan seseorang itu lebih banyak kebaikannya
daripada kejahatannya ataupun sebaliknya.
Ini bukan bermakna manusia masuk
syurga tanpa amalan baik, juga bukan dia dihantar ke neraka tanpa amalan
buruk. Berfikir cara demikian bertentangan dengan prinsip Islam. Allah
menjanjikan syurga kepada hamba-hamba-Nya yang beriman dan beramal salih
dan diancam-Nya orang-orang yang berdosa dengan azab neraka.
“Barangsiapa berbuat baik maka (adalah) untuk kebaikan dirinya dan barangsiapa berbuat jahat maka untuk dirinya. Kemudian kepada Tuhan kamulah kamu akan dikembalikan”. (Surah Jaasiaah, ayat 15).
“Barangsiapa berbuat baik maka (adalah) untuk kebaikan dirinya dan barangsiapa berbuat jahat maka untuk dirinya. Kemudian kepada Tuhan kamulah kamu akan dikembalikan”. (Surah Jaasiaah, ayat 15).
“Di hari ini dibalas setiap jiwa
dengan apa yang dia telah usahakan. Tidak ada kezaliman pada hari ini.
Sesungguhnya Allah cepat menghitung”. (Surah Mukmin, ayat 17).
“Kerana apa juga amal yang baik yang kamu sediakan untuk diri kamu nanti kamu dapati (ganjaran)nya di sisi Allah”. (Surah Baqaraah, ayat 110).
Berasambung...........
Wallahu'alam
Barakallahu Fikum
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatu
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Tidak ada komentar:
Posting Komentar