Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
Risalah Sirrul Asral -17. Syeh Abdul Qadir Jailani
.
13. Tabir Cahaya dan Kegelapan
Allah berfirman:
“Sesiapa yang buta di dunia buta juga di akhirat”. (Surah Bani Israil, ayat 72).
“Sesiapa yang buta di dunia buta juga di akhirat”. (Surah Bani Israil, ayat 72).
Bukan buta mata yang di kepala
tetapi buta mata yang di hati yang menghalang seseorang daripada melihat
cahaya hari akhirat. Firman Allah:
“Bukan matanya yang buta tetapi hatinya yang di dalam dada”. (Surah Hajj, ayat 46).
“Bukan matanya yang buta tetapi hatinya yang di dalam dada”. (Surah Hajj, ayat 46).
Hati menjadi buta disebabkan oleh
kelalaian, yang membuat seseorang lupa kepada Allah dan lupa kepada
kewajipan mereka, tujuan mereka, ikrar mereka dengan Allah, ketika
mereka masih berada di dalam dunia. Sebab utama kelalaian adalah
kejahilam terhadap hakikat (kebenaran) undang-undang dan peraturan
Tuhan.
Apa yang menyebabkan seseorang itu berterusan di dalam kejahilam
ialah kegelapan yang menyeluruh menutupi seseorang dari luar dan
sepenuhnya menguasai batinnya. Sebahagian daripada nilai-nilai itu yang
mendatangkan kegelapan ialah sifat-sifat angkuh, sombong, megah, dengki,
bakhil, dendam, bohong, mengumpat, fitnah dan lain-lain sifat keji.
Sifat-sifat yang keji itulah yang merendahkan ciptaan Tuhan yang sangat
baik sehingga jatuh kepada tahap yang paling rendah.
Untuk membebaskan seseorang
daripada kejahatan itu dia perlu menyucikan dan menyinarkan cermin
hatinya. Penyucian ini dilakukan dengan mendapatkan pengetahuan, dengan
beramal menurut pengetahuan itu, dengan usaha dan keberanian, melawan
ego diri, menghapuskan yang banyak pada diri, mencapai keesaan.
Perjuangan ini berterusan sehingga hati menjadi hidup dengan cahaya
keesaan – dan dengan cahaya keesaan itu mata bagi hati yang suci akan
melihat hakikat sifat-sifat Allah di sekeliling dan pada dirinya.
Hanya selepas itu baharu kamu ingat
akan kediaman kamu yang sebenar yang darinya kamu datang. Kemudian kamu
akan ada rasa kerinduan dan keinginan untuk kembali kepada rumah
kediaman yang sebenar, dengan pertolongan Yang Maha Mengasihani roh suci
pada diri kamu akan menyatu dengan-Nya.
Bila sifat-sifat kegelapan
terangkat cahaya mengambil alih tempatnya dan orang yang memiliki mata
rohani akan melihat. Dia mengenali apa yang dia lihat dengan cahaya
nama-nama sifat Ilahiah. Kemudian dirinya dibanjiri oleh cahaya dan
bertukar menjadi cahaya. Cahaya ini masih lagi hijab menutupi cahaya
suci Zat, tetapi masanya akan sampai bila ini juga akan terangkat, yang
tinggal hanya cahaya suci Zat itu sendiri.
Hati mempunyai dua mata, satu yang
sempat dan satu lagi yang luas. Dengan mata yang sempat seseorang boleh
melihat kenyataan sifat-sifat dan nama-nama Allah. Penglihatan ini
berterusan sepanjang perkembangan kerohaniannya. Mata yang luas melihat
hanya kepada apa yang dijadikan kelihatan oleh cahaya keesaan dan yang
esa. Hanya bila seseorang sampai kepada daerah kehampiran dengan Allah
dia akan melihat, di dalam alam penghabisan bagi kenyataan Zat Allah,
Yang Esa dan Mutlak.
Berasambung...........
Wallahu'alam
Barakallahu Fikum
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatu
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Tidak ada komentar:
Posting Komentar