Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
Risalah Sirrul Asral -18. Syeh Abdul Qadir Jailani
Lagipun tiada siapa boleh
menjadikan takdir sebagai alasan untuk membuang segala ikhtiar, semua
perbuatan baik. Seseorang itu tidak boleh mengatakan, ‘Jika aku
ditakdirkan menjadi baik maka aku bersusah payah membuat kebaikan
sedangkan aku sudahpun diberkati’. Atau berkata, ‘Jika aku sudah
ditakdirkan menjadi jahat apa gunanya aku berbuat kebaikan’.
Jelas
sekali pendirian demikian tidak benar. Tidak wajar mengatakan, ‘Jika
keadaan aku sudah ditakdirkan pada azali apa untung atau rugi yang aku
harapkan dengan usahaku sekarang’. Contoh yang baik diberikan kepada
kita adalah perbandingan di antara Adam a.s dengan iblis yang dilaknat.
Iblis meletakkan kesalahan kepada takdir, yang menyebabkan dia menjadi
derhaka, maka dia menjadi kafir dan dibuang jauh daripada keampunan dan
kehampiran Tuhan. Adam a.s mengakui kesilapannya dan memohon keampunan,
menerima keampunan dari Allah dan diselamatkan.
Menjadi kewajipan bagi orang Islam
yang beriman untuk tidak cuba memahami sebab-sebab yang tersimpan di
dalam takdir. Orang cuba berbuat demikian akan menjadi keliru dan tidak
mendapat apa-apa melainkan keraguan.
Bahkan dia mungkin kehilangan
keyakinan. Orang yang beriman mestilah mempercayai kepada kebijaksanaan
Allah yang mutlak. Segala yang manusia lihat terjadi pada dirinya di
dalam dunia ini mesti ada alasan tetapi alasan itu bukan untuk difahami
melalui lojik manusia kerana ia berdasarkan kebijaksanaan Tuhan. Di
dalam kehidupan ini bila kamu temui pencacian terhadap Tuhan,
kemunafikan, keingkaran, penipuan dan lain-lain yang jahat, jangan
biarkan perkara-perkara tersebut menggoncangkan iman kamu.
Ketahuilah
Allah Yang Maha Tinggi dengan kebijaksanaan mutlak bertanggungjawab
kepada semua perkara dan Dia lakukan apa yang kelihatan sebagai tidak
baik sebagai menyatakan kekuasaan-Nya yang mutlak. Penzahiran kekuasaan
yang demikian mungkin menyebabkan ada orang yang tidak tertahan dan
menganggapnya sebagai tidak baik tetapi ada rahsia besar di sebaliknya
yang tiada makhluk yang tahu melainkan Rasulullah s.a.w. Ada kisah orang
arif berdoa kepada Tuhannya, “Wahai Yang Maha Suci, semua telah diatur
oleh Engkau. Takdirku adalah kepunyaan-Mu. Ilmu yang Engkau letakkan
padaku adalah milik-Mu”.
Ketika itu dia mendengar jawapan tanpa suara
tanpa sepatah perkataan, keluar dari dalam dirinya mengatakan, “Wahai
hamba-Ku. Segala yang engkau katakan adalah kepunyaan Yang Maha Esa dan
dalam keesaan. Ia bukan milik hamba-hamba”. Hamba yang beriman itu
berkata, “Wahai Tuhanku, aku telah menzalimi diriku, aku bersalah, aku
berdosa”. Selepas pengakuan itu sekali lagi dia mendengar dari dalam
dirinya, “Dan Aku mempunyai keampunan terhadap dirimu. Aku telah
hapuskan kesalahan-kesalahan kamu, Aku telah ampun kamu”.
Biar mereka yang beriman tahu dan
bersyukur yang segala kebaikan yang mereka lakukan bukanlah dari mereka
tetapi melalui mereka, kejayaan datangnya dari Pencipta. Bila mereka
bersalah biar mereka tahu bahawa kesalahan mereka datangnya dari diri
mereka sendiri, kepunyaan mereka dan mereka boleh bertaubat. Kesalahan
datangnya dari keegoan mereka yang batil.
Jika kamu memahami ini dan
mengingatinya kamu termasuk ke dalam golongan yang disebut Allah:
“Dan yang apabila telah berbuat kejelikan atau menganiayai diri-diri mereka maka mereka ingat kepada Allah dan mereka minta diampunkan dosa-dosa mereka – bukankah tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah? Dan mereka tidak berkekalan di atas dosa yang mereka kerjakan, dan mereka tahu. Mereka itu balasannya ialah keampunan dari Tuhan mereka, syurga-syurga yang mengalir padanya sungai-sungai, mereka akan kekal padanya, dan alangkah baiknya balasan bagi orang-orang yang beramal”. (Surah Imraan, ayat 135 & 136).
“Dan yang apabila telah berbuat kejelikan atau menganiayai diri-diri mereka maka mereka ingat kepada Allah dan mereka minta diampunkan dosa-dosa mereka – bukankah tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah? Dan mereka tidak berkekalan di atas dosa yang mereka kerjakan, dan mereka tahu. Mereka itu balasannya ialah keampunan dari Tuhan mereka, syurga-syurga yang mengalir padanya sungai-sungai, mereka akan kekal padanya, dan alangkah baiknya balasan bagi orang-orang yang beramal”. (Surah Imraan, ayat 135 & 136).
Adalah baik bagi orang yang beriman
mengakui yang dirinya sendirilah punca semua kesalahan dan dosanya.
Itulah yang akan menyelamatkannya. Itu lebih baik dan lebih benar
daripada meletakkan kesalahan dirinya kepada Yang Maha Perkasa, Maha
Kuasa, Pencipta semua perkara.
Bila Nabi s.a.w bersabda, “Telah
diketahui bila seseorang itu berada di dalam kandungan ibunya samada dia
akan menjadi baik atau pendosa”baginda maksudkan ‘dalam kandungan ibu’
itu adalah empat anasir yang melahirkan semua kekuatan atau tenaga dan
kebolehan lahiriah.
Dua daripada anasir tersebut adalah tanah dan air
yang bertanggungjawab kepada pertumbuhan keyakinan dan pengetahuan,
melahirkan kehidupan dan lahir dalam hati sebagai tawaduk (kerendahan
diri). Dua anasir lain ialah api dan angin yang bertentangan dengan
tanah dan air – membakar, membinasa, membunuh. Kudrat Tuhan yang
menyatukan anasir-anasir yang berlawanan dan berbeza menjadi satu.
Bagaimana air dan api boleh wujud bersama? Bagaimana cahaya dan
kegelapan boleh terkandung di dalam awan?
“Dia yang mengunjukkan kepada kamu kilat untuk menakutkankan dan kerana harapan, dan Dia jadikan mega yang berat. Dan petir itu beribadat dengan memuji Tuhannya, dan malaikat juga, lantaran takut kepada-Nya, dan Dia kirim halilintar dan Dia kenakannya kepada sesiapa yang Dia kehendaki…”. (Surah ar-Ra’d, ayat 12 & 13).
“Dia yang mengunjukkan kepada kamu kilat untuk menakutkankan dan kerana harapan, dan Dia jadikan mega yang berat. Dan petir itu beribadat dengan memuji Tuhannya, dan malaikat juga, lantaran takut kepada-Nya, dan Dia kirim halilintar dan Dia kenakannya kepada sesiapa yang Dia kehendaki…”. (Surah ar-Ra’d, ayat 12 & 13).
Berasambung...........
Wallahu'alam
Barakallahu Fikum
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatu
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Tidak ada komentar:
Posting Komentar