Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
Risalah Sirrul Asral -11. Syeh Abdul Qadir Jailani
9.Kerohanian Islam Dan Ahli Sufi .
Sufi adalah perkataan Arab – saf, yang
bererti tulen. Alam batin sufi dipersucikan, menjadi tulen dan diterangi
oleh cahaya makrifat, penyatuan dan keesaan.
Istilah sufi dikaitkan juga dengan
bidang kerohanian mereka yang sentiasa berhubung dengan sahabat-sahabat
Rasulullah s.a.w yang dikenali sebagai ‘puak yang memakai baju bulu’.
Saf, pakaian bulu yang kasar menggambarkan keadaan mereka yang miskin
lagi hina. Kehidupan dunia di dalam kesempatan. Mereka berjimat cermat
di dalam makanan, minuman dan lain-lain. Dalam buku ‘al-Majm’ ada
dikatakan, “Apa yang terjadi kepada ahli suluk yang suci ialah pakaian
dan kehidupan mereka sangat sederhana dan hina”.
Walaupun mereka
kelihatan tidak menarik secara keduniaan tetapi hikmah kebijaksanaan
(makrifat) mereka ternyata pada sifat mereka yang lemah lembut dan
halus, yang menjadikan mereka menarik kepada sesiapa yang mengenali
mereka. Mereka menjadi contoh kepada alam manusia. Mereka berpandukan
ilmu Ilahi. Pada pandangan Tuhan mereka berada pada martabat pertama
kemanusiaan. Dalam pandangan mereka yang mencari Tuhan puak sufi ini
kelihatan cantik walaupun pada zahirnya buruk. Mereka mesti dikenali dan
berupaya mengenali, dan mereka dengan mesti dengan cara itu iaitu satu
dan semua, kerana mereka semua berada pada makam keesaan dan mesti nyata
sebagai satu.
Dalam bahasa Arab perkataan tasawwuf,
kerohanian Islam, terdiri daripada empat huruf – ‘ta’, ‘sin’, ‘wau’ dan
‘pa’ (t,s,w,f). Huruf pertama, (t) bermaksud taubat. Ini adalah langkah
pertama perlu diambil pada jalan ini. Ia adalah seolah-olah dua langkah,
satu zahir dan satu batin. Taubat zahir dalam perkataan, perbuatan dan
perasaan, menjaga kehidupan agar bebas daripada dosa dan kesalahan dan
cenderung untuk berbuat kebaikan dan ketaatan; meninggalkan keingkaran
dan penentangan, mencari kesejahteraan dan kedamaian. Taubat batin
dilakukan oleh hati. Penyucian hati daripada hawa nafsu duniawi yang
huru hara dan hati bulat berazam mahu mencapai alam ketuhanan. Taubat –
mengawasi kesalahan dan meninggalkannya, menyedari kebenaran dan
berjuang ke arahnya – membawa seseorang kepada langkah kedua.
Langkah kedua ialah keadaan aman dan
sejahtera, safa. Huruf ‘s’ adalah simbolnya. Dalam peringkat ini juga
ada dua langkah perlu diambil. Pertama ialah ke arah kesucian di dalam
hati dan kedua pula ke arah pusat hati. Hati yang tenang datang daripada
hati yang bebas daripada kesusahan, keresahan yang disebabkan oleh
masalah semua kebendaan ini, masalah makan, minum, tidur, perkataan yang
sia-sia. Dunia ini seumpama tenaga tarikan bumi, menarik hati ke bawah,
dan untuk membebaskan hati daripada masalah tersebut menyebabkan
berlaku tekankan kepada hati. Di sana ada pula ikatan-ikatan – hawa
nafsu dan kehendak, pemilikan, kasihkan keluarga dan anak-anak – yang
mengikat hati seni kepada bumi dan menghalangnya terbang tinggi.
Cara membebaskan hati, bagi
menyucikannya, adalah dengan mengingati Allah. Pada permulaan ingatkan
ini berlaku secara luaran, dengan mengulangi nama-nama Tuhan,
menyebutnya kuat-kuat sehingga kamu dan orang lain boleh mendengarnya.
Apabila ingatkan kepada-Nya sudah berterusan ingatkan tersebut masuk ke
dalam hati dan berlaku di dalam senyap. Allah berfirman:
“Sesungguhnya orang mukmin itu ialah mereka yang apabila disebut (nama) Allah, takutlah hati-hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat Allah menambahkan lagi keimanan mereka, dan kepada Tuhan merekalah mereka kembali”. (Surah Anfaal, ayat 2).
“Sesungguhnya orang mukmin itu ialah mereka yang apabila disebut (nama) Allah, takutlah hati-hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat Allah menambahkan lagi keimanan mereka, dan kepada Tuhan merekalah mereka kembali”. (Surah Anfaal, ayat 2).
Takutkan Allah dalam ayat tersebut
bermaksud takut dan harap, hormat dan kasihkan Allah. Dengan ingatan dan
ucapan nama-nama Allah hati menjadi jaga dari ketiduran dan kelalaian,
menjadi suci bersih dan bersinar. Kemudian bentuk dan rupa dari alam
ghaib menyata di dalam hati. Nabi s.a.w bersabda, “Ahli ilmu zahir
mendatangi dan menerkam sesuatu dengan akal fikirannya sementara ahli
ilmu batin sibuk membersihkan dan menggilap hati mereka”.
Kesejahteraan pada pusat rahsia bagi
hati diperolehi dengan membersihkan hati daripada segala sesuatu dan
menyediakannya untuk menerima Zat Allah semata-mata yang memenuhi ruang
hati apabila hati sudah diperindahkan dengan kecintaan Allah. Alat
pembersihannya ialah berterusan mengingati dan menyebut di dalam hati,
dengan lidah rahsia akan kalimah tauhid “La ilaha illa Llah”. Bila hati
dan pusat hati berada dalam suasana tenang dan damai maka peringkat
kedua yang disimbolkan sebagai huruf ‘s’ selesai.
Huruf ketiga ‘w’ bermaksud wilayah,
suasana kesucian dan keaslian pencinta-pencinta Allah dan
sahabat-sahabat-Nya. Keadaan ini bergantung kepada kesucian batin. Allah
menggambarkan sahabat-sahabat-Nya dengan firman-Nya:
“Ketahuilah, sesungguhnya pembantu-pembantu Allah tidak ada ketakutan atas mereka dan tidak mereka berdukacita. Bagi merekalah kegembiraan di penghidupan dunia dan akhirat…”. (Surah Yunus, ayat 62 – 64).
“Ketahuilah, sesungguhnya pembantu-pembantu Allah tidak ada ketakutan atas mereka dan tidak mereka berdukacita. Bagi merekalah kegembiraan di penghidupan dunia dan akhirat…”. (Surah Yunus, ayat 62 – 64).
Berasambung...........
Wallahu'alam
Barakallahu Fikum
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatu
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Tidak ada komentar:
Posting Komentar