Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
Risalah Sirrul Asral -16. Syeh Abdul Qadir Jailani
Keadaan ini menjadi jelas sewaktu
Jibrail menemani Nabi s.a.w pada malam mikraj, Jibrail tidak terdaya
untuk pergi lebih jauh daripada Sidratul Muntaha. Dia berkata, “Jika aku
ambil satu langkah lagi aku akan terbakar”. Jibrail membiarkan Nabi
s.a.w meneruskan perjalanan seorang diri.
Allah menggambarkan pokok zaitun
yang diberkati, pokok keesaan, bukan dari timur dan bukan dari barat.
Dalam lain perkataan ia tidak ada permulaan dan tidak ada kesudahan, dan
cahayanya yang menjadi sumber tidak terbit dan tidak terbenam. Ia kekal
pada masa lalu dan tiada kesudahan pada masa akan datang. Kedua-dua Zat
Allah dan sifat-sifat-Nya adalah kekal abadi. Kedua-dua kenyataan
Zat-Nya dan kenyataan sifat-Nya bergantung kepada Zat-Nya.
Penyembahan yang sebenar hanya
boleh dilakukan apabila hijab yang menutup hati tersingkap agar cahaya
abadi menyinarinya. Hanya selepas itu hati menjadi terang dengan cahaya
Ilahi. Hanya selepas itu roh menyaksikan perumpamaan Ilahi itu.
Tujuan diciptakan alam maya adalah untuk ditemui khazanah rahsia itu. Allah berfirman melalui Rasul-Nya:
“Aku adalah Perbendaharaan Yang Tersembunyi. Aku suka dikenali lalu Aku ciptakan makhluk agar Aku dikenali”.
“Aku adalah Perbendaharaan Yang Tersembunyi. Aku suka dikenali lalu Aku ciptakan makhluk agar Aku dikenali”.
Ini bermakna Dia boleh dikenali di
dalam dunia ini melalui sifat-sifat-Nya. Tetapi untuk melihat dan
mengenali Zat-Nya sendiri hanyalah boleh terjadi di akhirat. Di sana
melihat Allah adalah secara langsung sebagaimana yang Dia kehendaki dan
yang melihatnya adalah mata bayi hati.
“Beberapa muka pada hari itu berseri-seri. Kepada Tuhannya mereka melihat”. (Surah Qiamat, ayat 22 & 23).
“Beberapa muka pada hari itu berseri-seri. Kepada Tuhannya mereka melihat”. (Surah Qiamat, ayat 22 & 23).
Nabi s.a.w bersabda, “Aku melihat
Tuhanku di dalam rupa jejaka tampan”. Mungkin ini adalah bayangan bayi
hati. Bayangan adalah cermin. Ia menjadi alat untuk menzahirkan yang
ghaib. Hakikat Allah Yang Maha Tinggi tidak menyerupai sesuatu samada
bayangan atau bentuk. Bayangan adalah cermin, walaupun yang kelihatan
bukanlah cermin dan bukan juga orang yang melihat ke dalam cermin.
Fikirkan tentang itu dan cubalah memahaminya kerana ia adalah hakikat
kepada alam rahsia-rahsia.
Tetapi semuanya berlaku pada makam
sifat. Pada makam Zat semua kenyataan hilang, lenyap. Orang yang di
dalam makam Zat itu sendiri lenyap tetapi mereka merasai zat itu dan
tiada yang lain. Betapa jelas Nabi s.a.w menggambarkannya, “Aku daripada
Allah dan yang beriman daripadaku”. Dan Allah berfirman melalui
Rasul-Nya:
“Aku ciptakan cahaya Muhammad daripada cahaya Wujud-Ku sendiri”.
“Aku ciptakan cahaya Muhammad daripada cahaya Wujud-Ku sendiri”.
Maksud Wujud Allah adalah Zat-Nya
Yang Maha Suci, menyata di dalam sifat-sifat-Nya Yang Maha Mengasihani.
Ini dinyatakan-Nya melalui Rasul-Nya:
“Rahmat-Ku mendahului murka-Ku”.
“Rahmat-Ku mendahului murka-Ku”.
Rasul yang dikasihi Allah adalah cahaya kebenaran sebagaimana Allah berfirman:
“Tidak Kami utuskan engkau melainkan menjadi rahmat kepada seluruh alam”. (Surah Anbiyaa’, ayat 107).
“Tidak Kami utuskan engkau melainkan menjadi rahmat kepada seluruh alam”. (Surah Anbiyaa’, ayat 107).
“Sesungguhnya telah datang kepada
kamu rasul Kami, menerangkan kepada kamu beberapa banyak dari (isi
Kitab) yang kamu sembunyikan, dan ia tidak ambil tahu berapa banyak.
Sesungguhnya telah datang kepada kamu cahaya dari Allah dan Kitab yang
menerangkan”. (Surah Maaidah, ayat 15).
Pentingnya utusan Allah yang
dikasihi-Nya itu jelas dengan firman-Nya kepada baginda, “Jika tidak
kerana engkau Aku tidak ciptakan makhluk”.
Berasambung...........
Wallahu'alam
Barakallahu Fikum
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatu
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Tidak ada komentar:
Posting Komentar