Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
Risalah Sirrul Asral -13. Syeh Abdul Qadir Jailani
10. Dzikir
Allah Yang Maha Tinggi menunjukkan jalan kepada para pencari supaya mengingati-Nya:
“Dan hendaklah kamu sebut Dia sebagaimana Dia pimpin kamu. (Surah Baqaraah, ayat 198).
Ini bermakna Pencipta kamu telah
membawa kamu ke peringkat kesedaran dan keyakinan yang tertentu dan kamu
hanya boleh mengingati-Nya menurut kadar keupayaan tersebut. Nabi s.a.w
bersabda, “Ucapan zikir yang paling baik adalah yang aku dan sekalian nabi-nabi bawa, itulah kalimah “La ilaha illa Llah”.
Terdapat berbagai-bagai peringkat zikir
dan masing-masing ada cara yang berlainan. Ada yang diucap dengan lidah
secara kuat dan ada pula yang diucapkan secara senyap, dari lubuk hati.
Pada peringkat permulaan seseorang perlu menyebutkan ucapan zikirnya
dengan lidahnya secara berbunyi. Kemudian peringkat demi peringkat zikir
mengalir ke dalam diri, turun kepada hati, naik kepada roh dan
seterusnya pergi semakin jauh iaitu kepada bahagian rahsia-rahsia, pergi
lagi kepada yang lebih jauh iaitu bahagian yang tersembunyi sehinggalah
kepada yang paling tersembunyi daripada yang tersembunyi. Sejauh mana
zikir masuk ke dalam, peringkat yang dicapainya, bergantung kepada
sejauh mana Allah dengan kemurahan-Nya membimbing seseorang.
DZikir yang diucapkan dengan perkataan
menjadi kenyataan bahawa hati tidak lupa kepada Allah. Zikir secara
senyap di dalam hati adalah pergerakan perasaan. Zikir hati adalah
dengan cara merasakan di dalam hati tentang kenyataan tentang
keperkasaan dan keelokan Allah. Zikir adalah melalui pancaran cahaya
suci yang dipancarkan oleh keperkasaan dan keelokan Allah. Zikir pada
tahap rahsia ialah melalui keghairahan (zauk) yang diterima daripada
pemerhatian rahsia suci itu. Zikir pada bahagian tersembunyi membawa
seseorang kepada:
“Di tempat duduk yang hak, di sisi Raja Agung yang sangat berkuasa”. (Surah Qamar, ayat 55).
Zikir peringkat terakhir yang dipanggil
khafi al-khafi – yang paling tersembunyi daripada yang tersembunyi –
membawa seseorang kepada suasana fana diri sendiri dan penyatuan dengana
yang hak. Dalam kenyataannya tiada sesiapa kecuali Allah yang
mengetahui keadaan orang yang telah masuk ke dalam alam yang mengandungi
semua pengetahuan, kesudahan kepada semua dan segala perkara.
“Dia mengetahui rahsia dan yang lebih tersembunyi”. (Surah Ta Ha, ayat 7).
Bila seseorang telah melepasi tahap
zikir-zikir tersebut suasana jiwa yang berlainan seolah-olah roh lain
lahir dalam diri seseorang. Roh ini lebih tulen dan seni daripada
roh-roh yang lain. Ia adalah bayi kepada hati, bayi kepada hakikat.
Ketika dalam bentuk benih bayi ini mengajak dan menarik orang lain untuk
mencari dan menemui yang hak. Setelah ia lahir bayi ini menggesa orang
lain supaya mendapatkaan Zat Allah Yang Maha Tinggi. Roh baharu ini yang
dinamakan bayi kepada hati dan juga benih serta keupayaannya tidak
terdapat pada semua orang. Ia hanya terdapat pada orang mukmin yang
tulen.
“Dia jualah yang tinggi darjat-Nya, yang memiliki arasy. Dia kirim roh dari perintah-Nya kepada sesiapa yang Dia kehendaki:. (Surah Mukmin, ayat 15).
Roh khusus ini dihantar daripada makam
Yang Maha Perkasa dan diletakkan di dalam alam maya yang nyata di mana
sifat-sifat Pencipta menyata pada penciptaan, tetapi roh ini adalah
kepunyaan alam yang hak. Ia tidak berminat dan tidak memperdulikan apa
sahaja melainkan Zat Allah. Nabi s.a.w bersabda, “Dunia ini tidak
disukai dan tidak dihajati oleh orang yang inginkan akhirat. Akhirat
pula tidak dihajati oleh orang yang inginkan dunia, dan ia tidak akan
diberi kepada mereka. Tetapi bagi roh yang mencari Zat Allah dunia dan
akhirat tidak menarik perhatiannya”. Roh untuk yang hak. Orang yang memilikinya akan mencari, menemui dan bersama Tuhannya.
Apa sahaja yang kamu buat di sini zahir
kamu mestilah menurut jalan yang lurus. Ia hanya mungkin dengan
mengikuti dan mematuhi serta memelihara peraturan dan hukum agama. Untuk
berbuat demikian seseorang haruslah menyedari, mengingati Allah malam
dan siang, zahir dan batin, berterusan. Bagi mereka yang menyaksikan
yang hak mengingati Allah adalah wajib sebagaimana perintah-Nya:
“Maka hendaklah kamu ingat kepada Allah sambil berdiri dan sambil duduk dan sambil (berbaring) atas rusuk-rusuk kamu”. (Surah Nisaa’, ayat 103).
“Yang mengingati Allah sambil
berdiri dan sambil duduk dan sambil berbaring dan memikirkan tentang
kejadian langit-langit dan bumi (sambil berkata), ‘Wahai Tuhan kami,
Engkau tidak jadikan (semua) ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau’”. (Surah Imraan, ayat 191).
Berasambung...........
Wallahu'alam
Barakallahu Fikum
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatu
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Tidak ada komentar:
Posting Komentar